Herroepingsrecht

Je hebt vast wel eens iets gekocht via het internet waar je achteraf spijt van had. Om dit soort situaties te voorkomen is het herroepingsrecht in het leven geroepen. Helaas zijn consumenten soms niet volledig op de hoogte van dit recht en wat dit voor hen betekent. 123opzeggen wil je graag wijzen op je rechten en daarom lees je hier alles wat je moet weten over het herroepingsrecht.

Wat is het herroepingsrecht?

Als je iets koopt op afstand heb je recht op 14 dagen bedenktijd. Deze tijd wordt ook wel de afkoelperiode genoemd. Dit recht is ingesteld voor aankopen die gedaan worden zonder persoonlijk contact met de verkoper. Het is dus van toepassing op aankopen die gedaan worden via internet, een postorderbedrijf, de telefoon en via een bestelbon in een krant of tijdschrift. De reden dat je voor deze manieren van aankoop wel gebruik kunt maken van het herroepingsrecht, is dat je het product niet eerst hebt kunnen zien. Naast dit recht gelden ook de normale regels voor consumentenkoop.

Wanneer gaat het herroepingsrecht in?

Het herroepingsrecht gaat in nadat je het product ontvangen hebt. Het maakt hierbij dus niet uit wanneer je het product besteld hebt. Krijg je het bestelde product na 28 dagen thuis gestuurd, dan gaat de afkoelperiode dan pas in. Als je een zending hebt die in meerdere delen geleverd wordt, dan gaat de bedenktijd in als je het laatste deel ontvangen hebt. Ook bij een dienst met een product gaat de termijn pas in als je het product ontvangen hebt. Bij een regelmatig abonnement, zoals een krantenabonnement, gaat de bedenktijd lopen vanaf de eerste ontvangen zending.

Soort zending

Ingang bedenktijd

Product

Na ontvangst product

Combinatie dienst en product

Na ontvangst product

Dienst met welkomstcadeau

Na bevestiging bestelling dienst

Regelmatige levering

Na ontvangst eerste levering

Dienst

Na bevestiging bestelling dienst

Uitzonderingen herroepingsrecht

Het herroepingsrecht geldt voor veel producten, maar er zijn natuurlijk wel enkele uitzonderingen te noemen. Als je een van de onderstaande producten bestelt op afstand, dan zul je geen aanspraak kunnen maken op het herroepingsrecht.

  • Op maat gemaakte producten (zoals een opzegbrief en ander drukwerk)
  • Bederfelijke waar
  • Verzegelde producten waarvan de zegel is gebroken
  • Audio- en videoapparatuur waarvan de zegel is gebroken (zoals Dvd’s, Cd’s en games)
  • Losse kranten en tijdschriften
  • Huren van accommodaties, auto’s en catering
  • Reizen
  • Digitale producten die al gedownload zijn
  • Reparaties
  • Een afgeronde dienst (zoals ramen wassen of schilderwerk)

Regels voor terugnemen product

Het is belangrijk dat je je aan de regels houdt als je het product nog terug wilt sturen. Zo mag je het product beoordelen, maar niet gebruiken. Dit houdt bijvoorbeeld in dat je bestelde schoenen wel mag passen, maar niet dagenlang mag dragen. Als blijkt dat het product wel gebruikt is tijdens de zichtperiode, dan mag de verkoper een vergoeding vragen.

Hoe maak je gebruik van het herroepingsrecht?

Als je wilt afzien van je koop, dan kun je dit doen met een modelformulier voor een herroeping. De verkoper is verplicht om deze op de website te plaatsen. Het is echter niet verplicht om dit formulier te gebruiken. Je kunt ook een ondubbelzinnige mail of brief sturen, waarin je vertelt dat je gebruik wilt maken van het herroepingsrecht. De verkoper mag wachten met het terugbetalen van het betaalde bedrag, totdat de retourzending is aangekomen. Jij hebt na het verzenden van de herroeping nog 14 dagen om dat product terug te sturen. Doe je dit niet, dan hoeft de verkoper het betaalde bedrag niet terug te betalen.