Geadresseerde reclame is een vorm van direct marketing waarbij reclamemateriaal, zoals flyers, brochures, catalogi of brieven, direct wordt verzonden naar specifieke individuen of bedrijven op basis van hun adresgegevens. Deze vorm van reclame is gepersonaliseerd doordat het materiaal gericht is aan de ontvanger bij naam, waardoor het zich onderscheidt van ongeadresseerde reclame of huis-aan-huis reclame die willekeurig wordt verspreid.
Veel organisaties versturen brieven en geadresseerde post met reclame. Wil je deze geadresseerde reclamepost niet meer ontvangen, dan kun je dit zelf regelen door je aan te melden bij het Postfilter. Nederlandse bedrijven en maatschappelijke organisaties versturen het liefst alleen reclame als je daar behoefte aan hebt en zijn daarom samen het Postfilter gestart.
Op de website van het Postfilter kun je eenvoudig en gratis aangeven welke ongevraagde, geadresseerde reclame je graag wilt ontvangen. Bedrijven zijn verplicht zich hieraan te houden. Doen ze dit niet, dan kun je een klacht indienen. Als het goed is ontvang je zes weken na je aanmelding geen ongevraagde, geadresseerde reclamepost meer.
Bedrijven en organisaties waarvan je klant bent, of bent geweest, mogen jou reclame sturen met een adres erop. Ook als je bent ingeschreven bij het Postfilter. Wil je geen geadresseerde reclamepost meer ontvangen van een bedrijf waarvan je klant bent of bent geweest, dan kun je een verzoek indienen bij het betreffende bedrijf. Vanaf drie maanden na het indienen van het verzoek ontvang je dan geen ongewenste post meer. Dit heet ook wel het 'Recht van verzet.