Het systeem ‘InMijnBus’ vervangt de brievenbussticker. Met een online registratie wordt de voorkeur voor het wel of niet ontvangen van ongeadresseerd reclamedrukwerk en huis-aan-huisbladen gemakkelijker en onzichtbaar aangegeven. Het idee voor InMijnBus werd geïntroduceerd door MailDB; de brancheorganisatie die ook zorgt voor de handhaving van het systeem van brievenbusstickers.
De brievenbussticker werd na dertig jaar als niet gebruiksvriendelijk ervaren: de stickers zijn voor sommige mensen lastig verkrijgbaar. Ook vinden mensen het een gedoe om een sticker aan te vragen en vinden mensen dat de sticker de brievenbus ontsiert. Een ander nadeel is dat het niet mogelijk is om het ontvangen van reclamedrukwerk of huis-aan-huisbladen uit te zetten tijdens vakantie.
Doordat het systeem InMijnBus bovenstaande bezwaren weg neemt leidt de invoering ervan tot minder ongelezen reclamedrukwerk bij het oud papier. Op InMijnBus geven huishoudens eenvoudig hun voorkeur aan voor het wel of niet ontvangen van het vertrouwde wekelijkse folderpakket van Spotta. Spotta is een Nederlands bedrijf dat reclamedrukwerk verspreidt. De landelijke invoering van InMijnBus in januari 2023 levert een positieve bijdrage aan de VANG-doelstellingen van de Rijksoverheid om het huishoudelijk afval goed te scheiden en zo bij te dragen aan de circulaire economie.
Je als huishouden registreren bij InMijnBus gaat eenvoudig in drie stappen:
Op de website van InMIjnBus kun je de bezorging ook tijdelijk uit- of aanzetten. Handig als je op vakantie gaat en dan geen reclame wilt ontvangen, of als je tijdens de feestdagen wel graag reclamefolders wilt ontvangen.