Man kijkt gefrustreerd naar telefoon met storingsicoon, symbool voor uitval bij Odido.

Alweer een storing bij Odido? Dit zijn de oorzaken – en je opties als klant

  • auteur Jelle

Meerdere storingen teisteren Odido in 2025

Telecomprovider Odido is de afgelopen tijd herhaaldelijk getroffen door storingen. In juni 2025 was het zelfs drie keer raak binnen enkele dagen: zowel op zondag als maandag klaagden klanten over problemen door een DNS-storing (problemen met de netwerkadres-vertaling). Kort daarop, op woensdag 17 juni, viel het mobiele netwerk uit in delen van het land door een kabelbreuk bij graafwerkzaamheden in de regio Rotterdam.

Twee keer op een dag

En nog geen week later, op 25 juni, kampte Odido opnieuw met landelijke storingen – tot twee keer toe op één dag. Het was al de derde grote storing in korte tijd voor Odido. Ook in mei 2025 deden zich problemen voor: toen zorgden defecte routers in het kernnetwerk voor urenlange uitval van mobiel bereik, met name in Zuid-Nederland.

Oorzaken: van kapotte kabel tot overbelast netwerk

Uit officiële meldingen en nieuwsberichten blijkt dat er verschillende oorzaken ten grondslag lagen aan de storingen. In sommige gevallen ging het om technische mankementen: zo lagen twee defecte kernnetwerk-routers ten grondslag aan de storing van mei Andere keren was er sprake van externe invloeden, zoals een doorgegraven glasvezelkabel – dit legde in juni niet alleen Odido plat, maar trof ook dochtermerken als Ben en Simpel die op Odido’s netwerk meeliften.

Software problemen

Daarnaast kampte Odido met software- en systeemproblemen. Zo ontstond de tweede storing op 25 juni doordat een oplossing voor een eerdere storing onverwacht voor nieuwe problemen zorgde: om de ochtendstoring te verhelpen had Odido het dataverkeer omgeleid, maar die workaround veroorzaakte een overbelasting van andere delen van het netwerk. Dit domino-effect leidde ertoe dat klanten rond het middaguur wéér geen service hadden.

Geen hackers

Opvallend genoeg waren de storingen dus niet het gevolg van opzet of sabotage. Cyberaanvallen worden nadrukkelijk uitgesloten: Odido heeft geen aanwijzingen dat hackers erachter zitten. Het ging volgens de provider veelal om “reguliere storingen” in de systemen of ongelukkige incidenten. Het bedrijf onderzoekt nog altijd de precieze oorzaken en zegt maatregelen te nemen om herhaling te voorkomen.

Gevolgen voor abonnees en reactie van Odido

De impact van deze storingen voor klanten was aanzienlijk. Tienduizenden gebruikers meldden problemen – op storingswebsite Allestoringen.nl stroomden de klachten massaal binnen. Veel Odido-abonnees hadden urenlang geen mobiel internet of bereik, wat voor grote frustratie zorgde. “Ik word helemaal gek van Odido, alweer voor de zoveelste keer een storing,” klaagde iemand op X. Een ander vroeg zich af: “Tijd om Odido te verlaten? Wat mis ik T-Mobile zeg…”allestoringen.nl, waarmee hij aangaf dat Odido opzeggen serieus in overweging komt. Zulke reacties laten zien hoezeer het vertrouwen van klanten op de proef wordt gesteld.

Gefaseerd aangesloten

Odido zelf communiceerde via zijn forum en media-updates over de storingen. Een woordvoerder liet weten dat men gecontroleerd en gefaseerd alle klanten weer op het netwerk aansloot na de uitval. De provider verwachtte telkens binnen enkele uren de dienstverlening te herstellen, wat in de genoemde gevallen ook is gelukt. Belangrijk om te vermelden: noodnummer 112 bleef bereikbaar tijdens de storingen.

112 automatisch overgenomen

Volgens de politie worden 112-oproepen automatisch overgenomen door andere netwerken als één provider uitvalt, dus er zijn geen veiligheidsrisico’s geweest. Desondanks waren de storingen vervelend voor mensen die hun telefoon nodig hadden voor werk, contact of bijvoorbeeld het bellen van een ziekenhuis. Odido zegt de problemen te betreuren en benadrukt dat er hard wordt gewerkt om toekomstige storingen te voorkomen – al zal men in de praktijk moeten bewijzen dat het netwerk weer betrouwbaar is.

Wat kun je als klant doen?

Voor jou als klant is het belangrijk om af te wegen hoeveel uitval je nog accepteert. Odido zal ongetwijfeld zijn best doen om herhaling te voorkomen en het vertrouwen van klanten terug te winnen. Tegelijkertijd is het begrijpelijk dat het geduld bij sommige abonnees opraakt na de zoveelste storing. Hoe ga je hier als klant mee om? Je kunt natuurlijk hopen dat alle problemen nu écht verleden tijd zijn en Odido het netwerk stabiel houdt.

Odido opzeggen

Ben je er klaar mee? Via 123opzeggen kun je eenvoudig je Odido abonnement opzeggen in enkele klikken. Odido zal de klant liever niet zien vertrekken, maar jij hebt de keuze. Als de storingen voor jou de druppel zijn, is het goed om te weten dat opzeggen snel geregeld kan worden. Zo stem je uiteindelijk met je voeten – of beter gezegd, met je keuze van provider – en laat je zien dat betrouwbaarheid voor jou voorop staat.

Landschap
Golf