Veel klanten zijn ontevreden over energieleverancier HEM
- Jelle
- Laatst geüpdatet:
Uit een ondervraging van Radar is gebleken dat maar liefst 92% van de klanten van de Hollandse Energie Maatschappij (HEM) niet tevreden is over de energieleverancier. Zo wordt 88 procent, van de 300 ondervraagde, ongevraagd gebeld en was 41 procent niet eens op de hoogte dat ze een contract aan waren gegaan. Ook hanteerde HEM onredelijke hoge tarieven. De Autoriteit Consument & Markt tikte de energiemaatschappij op de vingers.
Belangrijkste punten uit dit artikel
- Ontevredenheid over HEM: 92% van de ondervraagde klanten van de Hollandse Energie Maatschappij (HEM) is ontevreden. 88% werd ongevraagd gebeld en 41% wist niet dat ze een contract hadden afgesloten. HEM hanteerde ook onredelijk hoge tarieven.
- Agressieve telefonische verkoop: HEM mag de komende drie jaar geen telefonische verkoop meer doen en heeft een boete van 1 miljoen euro gekregen van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) voor misleidende telefoontjes.
- Verlaagde tarieven en boetecompensatie: HEM heeft de tarieven verlaagd voor klanten met contracten vanaf 2023 tot 29 april 2024. Klanten krijgen compensatie voor eerder betaalde hoge tarieven en kunnen zonder opzegvergoeding overstappen naar een andere leverancier.
Inhoudsopgave
Agressieve telefonische verkoop
Een groot deel van de klachten die Radar ontving, ging over de telefonische verkoop van HEM. Zou geeft 88 procent van de ondervraagden aan ongevraagd gebeld te zijn door de energiemaatschappij. Ook was het voor veel mensen niet duidelijk dat ze gebeld waren door een medewerker van HEM.
Beweringen aan de telefoon
Medewerkers van HEM hebben volgens Radar de volgende beweringen gedaan:
-
Dat mensen financieel voordeliger uit zouden zijn bij HEM (62% van de gevallen),
-
Dat de tarieven bij mensen huidige energieleverancier zouden stijgen (24% van de gevallen),
-
Dat hun huidige energieleverancier zou ophouden te bestaan (12% van de gevallen).
Komende jaren geen telefonische verkoop
HEM zal de komende drie jaar geen telefoontjes meer plegen voor verkoop, een afspraak die ze gemaakt hebben met de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Ook heeft het bedrijf een boete van 1 miljoen opgelegd gekregen voor misleidende telefoontjes. Dit maakt deel uit van meerdere maatregelen om problemen aan te pakken die consumenten ervaren.
Te hoge tarieven bij HEM
Een andere veelvoorkomende klacht was namelijk de hoge tarieven die de Hollandse Energie Maatschappij hanteerde. Uit onderzoek van het ACM was gebleken dat deze tarieven onredelijk hoog waren. Er waren sinds januari 2024 meer dan 1000 klachten ingediend bij het ACM. HEM heeft toegezegd op verlaagde tarieven en daarnaast heeft het ACM aangedrongen op verdere maatregelen.
Hoge opzegboetes
Er zijn ook maatregelen genomen betreffende de opzegboetes voor klanten die hun contract bij HEM willen beëindigen, nadat eerder hoge boetes waren gemeld. 79 procent van de respondenten bevestigt dat zij met hoge boetes te maken hadden, waarvan slechts 21% een duidelijke uitleg over de berekening kreeg. De rest had geen duidelijkheid over de herkomst van deze kosten.
Hoe nu verder?
De ACM heeft afgesproken dat klanten die tussen 2023 en het eerste kwartaal van 2024 een vast contract bij HEM hebben gesloten, zonder opzegvergoeding kunnen overstappen naar een andere leverancier. Ze kunnen ook kiezen voor een nieuw aanbod van HEM met verlaagde tarieven.
Lagere tarieven bij HEM
HEM heeft de tarieven verlaagd voor klanten die vanaf 2023 tot en met 29 april 2024 een vast contract afsloten. Deze verlaging volgt een besluit van de ACM, die met terugwerkende kracht lagere maximumprijzen heeft ingesteld voor bepaalde contracten die begonnen zijn in de eerste helft van 2023. Klanten met zo'n contract krijgen een compensatie voor eerder betaalde hogere tarieven.
Met terugwerkende kracht
Vanaf 1 januari 2024 geldt voor alle klanten die tussen 2023 en 29 april 2024 een vast contract met HEM hebben gesloten, een verlaagd tarief met terugwerkende kracht. Klanten die hun contract in deze periode zijn gestart en bij HEM blijven, betalen vanaf hun startmaand het verlaagde tarief. Daarnaast krijgen voormalige klanten die in 2023 of 2024 een vast contract hadden en een opzegvergoeding hebben betaald, hun geld terug. Het ACM rapporteert dat ze het bedrijf goed in de gaten gaat houden en dat ze gaan controleren of HEM zich aan de afspraken houdt.
Hem opzeggen en overstappen naar een andere energieleverancier
Ben je al het vertrouwen in HEM verloren en wil je graag je contract bij HEM opzeggen? Bij 123opzeggen willen we contracten opzeggen zo simpel mogelijk maken. Geen eindeloos papierwerk, ingewikkelde telefoongesprekken of oneindige zoektochten naar de juiste methode. Daarom bieden we een gratis opzegbrief aan waarmee je contract stopzetten een fluitje van een cent wordt. Vul je gegevens in, download de brief en verstuur deze per post, óf laat 123opzeggen de verzending voor je regelen.