Jong stel bekijkt abonnementskosten en vaste lasten aan de keukentafel

5 redenen waarom consumenten in 2025 hun abonnementen opzeggen

  • auteur Jelle
  • Laatst geüpdatet:

2025 markeert een duidelijke omslag: steeds meer consumenten besluiten hun abonnementen stop te zetten. Of het nu gaat om een streamingdienst, een loterijdeelname of andere lidmaatschappen stopzetten. Het eerste kwartaal van 2025 liet zelfs een ware besparingstrend zie: massaal werden abonnementen opgezegd om kosten te drukken. In deze blog bespreken we de vijf belangrijkste redenen waarom consumenten in 2025 hun abonnement opzeggen. 

1. Vaste lasten verlagen: abonnement opzeggen om kosten te besparen

De voornaamste drijfveer om abonnementen op te zeggen is geld besparen. Door inflatie en stijgende kosten in 2025 zijn huishoudens kritischer gaan kijken naar terugkerende uitgaven. Een abonnement beëindigen is vaak een snelle manier om de vaste lasten te verlagen. Uit onderzoek blijkt dan ook dat “het was te duur” veruit de meest genoemde reden is om een abonnement stop te zetten. Waarom maandelijks betalen voor iets dat je budget onnodig belast.

Zombie-abonnementen

Veel mensen ontdekken dat ze onbewust betalen voor diensten die ze niet écht nodig hebben. Dergelijke “zombie-abonnementen” (abonnementen die je niet of nauwelijks gebruikt) vreten alleen maar geld. Het opzeggen van deze overbodige abonnementen kan direct tientallen euro’s per maand schelen. In economisch uitdagende tijden schrappen consumenten daarom als eerste dit soort uitgaven.

Met name luxe of niet-essentiële abonnementen, denk aan extra streamingpakketten, loot box- of maaltijdbox-abonnementen, of meerdere loterijen, worden massaal stopgezet om de portemonnee te ontzien. Kortom, abonnement opzeggen is voor velen in 2025 een bewuste bespaarstrategie.

Vrouw op bank zegt abonnement op om maandelijkse kosten te verlagen

2. Prijsverhogingen en veranderde voorwaarden

Naast algemene geldzorgen vormen prijsverhogingen door aanbieders zelf een grote reden om op te zeggen. Veel diensten hebben de afgelopen tijd hun tarieven verhoogd, wat bij klanten tot onvrede leidt. Bijvoorbeeld: telecomproviders KPN en Ziggo voerden in recente jaren flinke prijsstijgingen door, wat voor veel abonnees reden was om alternatieven te zoeken of het contract op te zeggen. Consumenten pikken het niet als de prijs-kwaliteitverhouding ineens verslechtert.

Streamingsdiensten

Ook bij streamingdiensten zien we dit effect. Zo heeft Netflix zijn abonnementsprijzen verhoogd én maatregelen genomen (zoals het verbieden van wachtwoorddelen) die voor sommige gebruikers de maat vol maakten. Zodra trouwe kijkers moesten bijbetalen of een geliefde functie verdween, besloten ze het abonnement stop te zetten. Dergelijke wijzigingen of het nu hogere kosten, beperktere toegang of andere ongunstige voorwaarden zijn, vormen een duidelijke trigger om te stoppen met abonnementen.

Het gevoel dat je meer moet betalen voor minder service zet consumenten ertoe aan hun loyaliteit te heroverwegen. In 2025 stemmen klanten met hun voeten (en portemonnee): bij onwelkome prijswijzigingen zwaaien ze hun abonnement uit.

Man kijkt gefrustreerd naar prijsverhoging op scherm van zijn telefoon

3. Ongebruikte diensten: stoppen met abonnementen die je niet gebruikt

Heb je wel eens een abonnement waar je maandenlang geen gebruik van maakt? Zo’n vergeten sportschoolpasje of streamingdienst die in de zomer stilletjes doorloopt terwijl je buiten van het weer geniet. Je bent zeker niet de enige, ongebruikte abonnementen komen veel voor. In de zomermaanden kan een lidmaatschap op een videodienst bijvoorbeeld veranderen in een “zombie-abonnement” dat je nauwelijks aanzet. Consumenten realiseren zich in 2025 steeds vaker hoe zonde dit is. Waarom blijven betalen voor iets dat stof ligt te verzamelen?

Goede voornemens de deur uit

Veel abonnementen beginnen enthousiast maar doven snel uit. Neem bijvoorbeeld fitness- en lifestyle-apps: in januari schieten de aanmeldingen omhoog dankzij goede voornemens, maar na enkele weken ebben veel gebruikers weg, waarna het abonnement toch weer wordt opgezegd. Dit patroon, aanvankelijk fanatiek gebruik, daarna ligt het dienstverband stil, is herkenbaar in allerlei sectoren. Het opzeggen van abonnementen die je niet (meer) gebruikt, voelt dan ook bevrijdend.

Mentale rommel

Je schrapt niet alleen een onnodige kostenpost, maar ook een beetje mentale rommel; dat onafgeronde “ik moet er nog eens vanaf” verdwijnt uit je onderbewustzijn. Bovendien voorkom je verrassingen: bijna een derde van de mensen heeft weleens onverwacht moeten betalen omdat ze vergaten een abonnement tijdig stop te zetten. Stoppen met abonnementen die je toch niet gebruikt, is dus goed voor zowel je portemonnee als je gemoedsrust.

Oude sportschoolpas ligt ongebruikt op tafel tussen sportspullen

4. Te veel abonnementen: het overzicht kwijt (abonnementenmoeheid)

Heb jij inzicht in alle abonnementen die elke maand van je rekening worden afgeschreven? Veel consumenten schrikken als ze alles op een rijtje zetten. Van telefoon, internet en TV tot muziekstreaming, tijdschrift, software, goede doelen, sportschool, meerdere video-streamers, cloudopslag en dan misschien nog een maaltijdbox of scheermesjes-abonnement, voor je het weet stapelt het zich op. In 2025 zien we een groeiende abonnementenmoeheid: mensen zijn het zat om tientallen diensten bij te houden en zoeken naar eenvoud.

Onderschatting van aantallen

Onderzoek laat zien dat bijna 90% van de mensen het aantal abonnementen dat ze daadwerkelijk hebben onderschat. Het is dus makkelijk om het overzicht kwijt te raken wanneer je er “te veel” hebt. Sterker nog, jongeren tussen 18 en 25 jaar hebben gemiddeld 16 lopende abonnementen; bij zo’n hoeveelheid is het niet vreemd dat er af en toe eentje vergeten wordt. Al die kleine maandelijkse afschrijvingen kunnen flink optellen en zorgen voor sluipende uitgaven. Daarom besluiten veel consumenten om de bezem door hun abonnementenlijst te halen.

Waarde toevoegen

Door minder abonnementen aan te houden, alleen de diensten die écht waarde toevoegen, houd je de controle over je uitgaven. Het schrappen van duplicatieve of minder belangrijke abonnementen (bijvoorbeeld meerdere videodiensten als je er toch maar één tegelijk kijkt) helpt om je maandelijkse lasten inzichtelijk en beheersbaar te houden. Minder abonnementen betekent minder administratief gedoe en meer geld overhouden voor andere dingen.

5. Veranderende behoeften en tijdelijke abonnementen

Onze levens en interesses staan niet stil. Wat vorig jaar nuttig of leuk was, kan nu overbodig zijn. Consumenten zeggen in 2025 veel abonnementen op omdat hun behoeften veranderen of omdat de dienst van meet af aan tijdelijk bedoeld was. Denk bijvoorbeeld aan seizoensgebonden of gelegenheidssituaties. Sommige abonnementen neem je voor een specifieke periode en zeg je daarna weer op, en dat is precies wat mensen nu bewust doen.

  • Nieuw jaar, nieuwe start: Januari is traditiegetrouw de maand van de grote opschoonactie. Veel mensen evalueren hun uitgaven bij de jaarwisseling en besluiten abonnementen die niet langer bij hun leven passen, te schrappen. Die nieuwe mindset aan het begin van het jaar, met goede voornemens om efficiënter en zuiniger te leven, leidt steevast tot een piek in opzeggingen in januari.

  • Seizoens- of actiegebonden gebruik: Sommige diensten hebben maar tijdelijk meerwaarde. Een voorbeeld is een streamingdienst opzeggen nadat je favoriete serie is afgelopen, of een winkelabonnement nemen voor de feestdagen en daarna weer beëindigen. Amazon Prime wordt bijvoorbeeld door veel Nederlanders in december genomen voor gratis bezorging van cadeaus, om vervolgens in januari weer opgezegd te worden. Zodra de feestdagen voorbij zijn en de extra voordelen niet meer opwegen tegen de kosten, trekken consumenten de stekker eruit.

  • Tijdelijke projecten of donaties: Ook bij goede doelen en andere lidmaatschappen zien we opzeggingen zodra een beoogde periode verstreken is. Iemand steunt bijvoorbeeld een goed doel een jaar lang of tijdens een sponsorrun, en stopt daarna de maandelijkse donatie. Dat betekent niet dat het doel niet meer gesteund wordt, sommigen kiezen ervoor om eenmalig te geven in plaats van vast, maar het laat wel zien dat men kritischer kijkt naar abonnementen die tijdelijk waren bedoeld.

Kortom, veranderende levensomstandigheden, interesses of eenvoudigweg het aflopen van een tijdelijke behoefte zorgen ervoor dat abonnementen niet langer worden verlengd. Flexibiliteit is voor consumenten belangrijk: men stapt net zo makkelijk in als uit een dienst, zodra die niet meer beantwoordt aan de huidige wensen.

Een vrouw verwijdert seizoensgebonden app van smartphone na de feestdagen

Klaar om te besparen op je abonnementen?

We hebben gezien dat abonnementen opzeggen loont, of het nu is om financiële redenen, veranderde voorwaarden, gebrek aan gebruik, overzicht te hervinden of simpelweg omdat je situatie veranderd is. Ben jij ook klaar om te besparen en wil je direct af van onnodige kosten? Het goede nieuws is dat online je abonnement opzeggen tegenwoordig heel eenvoudig is. Via 123opzeggen regel je binnen enkele minuten de opzegging: zoek jouw abonnement, vul je gegevens in voor de gratis opzegbrief, en wij doen de rest.

Ga naar 123opzeggen.nl en ontdek hoe makkelijk je zelf je abonnement kunt stopzetten. Start nu met het stoppen van abonnementen die je niet meer nodig hebt, jouw portemonnee zal je dankbaar zijn!

Andere Artikelen

Bekijk andere artikelen op onze blog

Huishoudens betalen vaker voor meerdere streamingdiensten Huishoudens betalen vaker voor meerdere streamingdiensten

Moeite met kiezen tussen Netflix en Disney+? Waarom niet een abonnement nemen op beide? Steeds me...

17 juni 2021 Lees verder
Deze 5 abonnementen werden het meest opgezegd in Q1 van 2021 Deze 5 abonnementen werden het meest opgezegd in Q1 van 2021

Dit jaar nemen we onze opzeggingen eens goed onder de loep. Welke 5 abonnementen werden het vaaks...

07 juni 2021 Lees verder
Energiearmoede: half miljoen kan rekeningen niet betalen Energiearmoede: half miljoen kan rekeningen niet betalen

Dat de energierekening de afgelopen jaren flink gestegen is, is voor jou vast geen verrassing. In...

23 september 2021 Lees verder
Klanten klagen over moeilijk opzeggen Amazone Prime Klanten klagen over moeilijk opzeggen Amazone Prime

Het opzeggen van een Amazon Prime lidmaatschap zou onnodig moeilijk zijn volgens de Noorse Consum...

27 januari 2021 Lees verder
Spotify opzeggen: Hoe stop je eenvoudig je abonnement? Spotify opzeggen: Hoe stop je eenvoudig je abonnement?

Heb je een betaald abonnement op Spotify, maar wil je een andere muziekstreamingdienst uitprobere...

15 maart 2021 Lees verder
F1 verdwijnt van Ziggo: zullen fans de overstap maken? F1 verdwijnt van Ziggo: zullen fans de overstap maken?

Gisteren werd bekend dat de Formule 1 na negen jaar zal vertrekken bij televisieaanbieder Ziggo....

19 mei 2021 Lees verder
Overstappen energieleverancier: de fabels en feiten Overstappen energieleverancier: de fabels en feiten

Nederland stapt ieder jaar massaal over van energieleverancier. Maar de vraag is of dat eigenlijk...

21 december 2020 Lees verder
Miljoenenclaim voor Vattenfall na innen onterechte kosten Miljoenenclaim voor Vattenfall na innen onterechte kosten

Slecht nieuws voor energiebedrijf Vattenfall. Naar schatting hebben duizenden zakelijke klanten t...

14 december 2020 Lees verder
FNV massaal opgezegd door twitter-offensief Wilders en Agema FNV massaal opgezegd door twitter-offensief Wilders en Agema

Gevalletje: oeps. Op 23 december kondigde de FNV aan de Partij voor de Vrijheid (PVV) en Forum vo...

27 december 2021 Lees verder
De milieu-effecten van abonnementen De milieu-effecten van abonnementen

Een manier waarop we ons steentje kunnen bijdragen aan een duurzame toekomst is door te kiezen vo...

05 mei 2023 Lees verder
Landschap
Golf