Hulp bij opzeggen na een overlijden

Hulp bij opzeggen na een overlijden

16 augustus 2022

Als één van je naasten overlijdt heb je al genoeg aan je hoofd. Je hebt verdriet te verwerken en praktische zaken te regelen, zoals de uitvaart. Het opzeggen van lidmaatschappen, contracten en abonnementen van de overledene is ook iets dat moet gebeuren. Maar logischerwijs kan dit behoorlijk tijdrovend, vervelend en stressvol zijn. Zeker omdat tegenwoordig zelfs je matras op abonnement verkrijgbaar is. Toch is het verstandig om de lopende contracten op te zeggen. Zo voorkom je dat de automatische betalingen door lopen. Beschik je over wachtwoorden van accounts van de overledene, dan kun je dit gelukkig zelf doen. Maar misschien valt de afhandeling van alle financiële en juridische zaken te midden van een moeilijke tijd toch tegen. Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het opzeggen van abonnementen van een dierbare overledene? Dan kan de opzegservice van 123opzeggen je hierbij helpen.

Geregel

Als een dierbare overlijdt ben je in de rouw en heb je daarnaast al genoeg te regelen. Je moet aangifte doen van het overlijden, een verklaring van het erfrecht opvragen als de overledene een testament had, nagaan welke verzekeringen de overledene had en administratie afhandelen. Je krijgt als nabestaande waarschijnlijk te maken met de gemeente, bankzaken, de uitvaartverzekering, en contact met de uitvaartverzorger of uitvaartondernemer. Ook moet je bepalen of je de social media accounts van de overledene wilt sluiten. Als het verdriet nog zo vers is en het leven hectisch, dan kan het opzeggen van lopende abonnementen en lidmaatschappen bij verenigingen en abonnementen op tijdschriften even te veel worden. Toch zorg je er met het opzeggen van contracten voor dat je niet meer geconfronteerd wordt met bijvoorbeeld post, afschriften en geldzaken van de overledene. Zo kun je jezelf en andere nabestaanden extra verdriet en stress besparen. Bovendien zorg je er met de opzeggingen voor dat automatische betalingen worden stopgezet en je geen onnodige kosten maakt. Het is dus verstandig om toch werk te maken van de opzeggingen.

Kies de juiste opzegbrief

Gelukkig hoeft het opzeggen van abonnementen en lidmaatschappen van een overledene niet ingewikkeld te zijn. Bij 123opzeggen kun je een gratis opzegbrief downloaden. Hiervoor hoef je alleen enkele persoonsgegevens op te geven. Dit kun je doen door de verplichte velden in te vullen. Bij het opzeggen van een contract bij een zorgverzekeraar is het belangrijk dat je het polisnummer bij de hand hebt. Bij het opzeggen van telecomdiensten en energiecontracten is het vaak nodig om een klantnummer in te voeren. Bij het opzeggen van abonnementen op tijdschriften is het invoeren van een abonneenummer vaak niet nodig en volstaat het om je gegevens zoals het adres, mobiele nummer en e mailadres in te vullen. Deze opzegbrief kun je vervolgens gratis downloaden en versturen per post. De bevestiging van de opzegging ontvang je persoonlijk van de contractaanbieder. Heb je liever dat 123opzeggen de opzegbrief ook voor je verstuurt? Dan kan dit tegen een kleine vergoeding met de verzendservice.

Akte van overlijden

Belangrijk om te weten is dat bedrijven verplicht zijn om een lidmaatschap of abonnement stop te zetten zodra bewezen is dat de persoon overleden is. Ook als de contractsperiode nog niet verstreken is. Veel bedrijven, zoals KPN, vragen de nabestaanden wel om het overleggen van een overlijdensakte. Soms is het daarvoor nodig een kopie van de overlijdensakte met de opzegbrief mee te sturen. In andere gevallen volstaat het doorgeven van het nummer op de overlijdensakte. De kopie of het nummer gelden dan als bewijs dat de persoon in kwestie overleden is. Contracten, lidmaatschappen en abonnementen kunnen na een overlijden vaak per direct worden stopgezet. Er geldt dus geen opzegtermijn. Ook kun je ervoor kiezen om een contract op een andere naam te laten zetten.

Beëindiging abonnementen en lidmaatschappen

Is het gelukt om het telefoonabonnement of sportschoolabonnement van een overledene te beëindigen, dan wordt de automatische betaling van het product stopgezet. De overledene ontvangt dan geen maandelijkse factuur meer. Ook wordt er geen geld meer van de bankrekening geschreven vanaf de datum dat de opzegging officiëel geregeld is. Gemiddeld heeft een huishouden zo'n veertien abonnementen. Nu de nieuwe generatie met steeds meer digitale middelen opgroeit worden dat er waarschijnlijk alleen nog maar meer.