een zwart spaarvarken met euro's erboven

Mogen abonnementskosten zomaar verhoogd worden?

  • auteur Jelle
  • Laatst geüpdatet:

Wanneer mag een bedrijf de prijs verhogen?

Ondernemers mogen de prijzen van hun producten of diensten verhogen wanneer bijvoorbeeld de BTW verhoogd wordt of de inflatiecorrectie is toegepast, hier komen we later op terug. Wanneer het bedrijf geen reden heeft tot verandering van de prijs vanuit de overheid, moet hij aan drie voorwaarden voldoen. Deze leggen we je uit.

Inhoudsopgave

Voorwaarde 1:

In je contract staat dat de aanbieder de prijs tussentijds mag veranderen. Hier ben je mee akkoord gegaan toen je het contract hebt afgesloten en zul je dus ook moeten accepteren wanneer dit voorvalt.

Voorwaarde 2:

De verhoging mag niet onredelijk zijn. Hierbij kunnen verschillende situaties worden gezien als onredelijk. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn wanneer de aanbieder kort nadat je het abonnement hebt afgesloten de prijs verhoogt, zonder dat jij de optie krijgt om het abonnement op te zeggen.

Man schrikt van de verhoging van abonnementskosten

Duidelijkheid

Ook kan dit het geval zijn wanneer er in de voorwaarden niet duidelijk staat hoe en wanneer de ondernemer de prijs mag wijzigen. Je moet als consument precies weten wat je kan verwachten, na het lezen van de algemene voorwaarden. De volgende regel geldt: een prijsverhoging is bijna altijd onredelijk wanneer je het abonnement niet mag opzeggen.

Voorwaarde 3:

Het bedrijf moet je vooraf laten weten dat de prijs wordt verhoogd. Dit moet geruime tijd van tevoren aan de consumenten worden verteld, en ook per wanneer deze prijsstijging in gaat. De wijziging moet minimaal een maand van tevoren aan jou te zijn geïnformeerd en moet jou via bijvoorbeeld een brief, mail of sms worden gestuurd.

Direct en kosteloos opzeggen

Wanneer de wijziging in het contract nadelig voor jou als consument is, mag je vaak het abonnement direct en kosteloos opzeggen. Nadat je bent geïnformeerd door de aanbieder heb je een maand bedenktijd. Wanneer een ondernemer niet aan alle bovenstaande voorwaarden voldoet, mag de prijs niet worden verhoogd.

zwart-wit foto van een vrouw die contract opzegt.

Neem contact op

Voldoet een bedrijf niet aan de voorwaarden en ben jij als consument het niet eens met de prijsstijging, dan moet je contact opnemen met het bedrijf. Probeer samen tot een oplossing te komen. Wanneer dit niet lukt, kun je bijvoorbeeld een geschillencommissie inschakelen.

Wanneer mag jij je abonnement niet opzeggen?

Jij mag je abonnement niet opzeggen wanneer er een wijziging in het contract wordt doorgevoerd bij de volgende twee zaken:

1. Het bedrijf mag de prijs verhogen omdat er een nieuwe wet- of regelgeving is doorgevoerd door de overheid
Wanneer het bedrijf de algemene voorwaarden van het contract moet veranderen door een nieuwe regel of wet van de overheid, dan mag jij je abonnement niet opzeggen. Deze wijziging is namelijk niet de eigen keuze van de aanbieder. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het veranderen van de btw.

2. Het bedrijf verandert de prijs na inflatiecorrecie
Elk jaar stelt het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) een percentage van de inflatiecorrectie op. Dit kunnen bedrijven doorvoeren in hun prijzen. Echter wanneer ze dit willen toepassen, moet dit wel duidelijk in de algemene voorwaarden staan.

Inflatiecorrectie

Ook hoe vaak en wanneer het bedrijf deze inflatiecorrectie wil uitvoeren moet in de algemene voorwaarden staan. Wanneer dit duidelijk aangegeven staat in de algemene voorwaarden, kun jij het abonnement niet opzeggen. Abonnementskosten mogen dus niet zomaar worden veranderd. Jij moet hier tijdig over worden geïnformeerd. Bovendien is het handig dat je als consument weet wat er in de algemene voorwaarden staat. Neem je abonnementen eens onder de loep, zodat je weet wat je rechten zijn wanneer soortgelijke gebeurtenissen voorkomen. 

Conclusie

Bedrijven mogen hun prijzen verhogen onder bepaalde voorwaarden, zoals inflatiecorrectie of wettelijke veranderingen. Wanneer er geen externe reden is, moeten ze dit duidelijk in het contract vermelden, zorgen dat de verhoging niet onredelijk is, en klanten vooraf informeren. Consumenten kunnen hun abonnement opzeggen als deze voorwaarden niet worden nageleefd.

Andere Artikelen

Bekijk andere artikelen op onze blog

Jouw rechten bij abonnementen opzeggen of verlengen Jouw rechten bij abonnementen opzeggen of verlengen

De Nederlandse consument wordt beschermd door de Wet van Dam. Die bepaalt jouw rechten als consum...

08 april 2021 Lees verder
Huishoudens betalen vaker voor meerdere streamingdiensten Huishoudens betalen vaker voor meerdere streamingdiensten

Moeite met kiezen tussen Netflix en Disney+? Waarom niet een abonnement nemen op beide? Steeds me...

17 juni 2021 Lees verder
Deze 5 abonnementen werden het meest opgezegd in Q1 van 2021 Deze 5 abonnementen werden het meest opgezegd in Q1 van 2021

Dit jaar nemen we onze opzeggingen eens goed onder de loep. Welke 5 abonnementen werden het vaaks...

07 juni 2021 Lees verder
Energiearmoede: half miljoen kan rekeningen niet betalen Energiearmoede: half miljoen kan rekeningen niet betalen

Dat de energierekening de afgelopen jaren flink gestegen is, is voor jou vast geen verrassing. In...

23 september 2021 Lees verder
Klanten klagen over moeilijk opzeggen Amazone Prime Klanten klagen over moeilijk opzeggen Amazone Prime

Het opzeggen van een Amazon Prime lidmaatschap zou onnodig moeilijk zijn volgens de Noorse Consum...

27 januari 2021 Lees verder
Spotify opzeggen: Hoe stop je eenvoudig je abonnement? Spotify opzeggen: Hoe stop je eenvoudig je abonnement?

Heb je een betaald abonnement op Spotify, maar wil je een andere muziekstreamingdienst uitprobere...

15 maart 2021 Lees verder
F1 verdwijnt van Ziggo: zullen fans de overstap maken? F1 verdwijnt van Ziggo: zullen fans de overstap maken?

Gisteren werd bekend dat de Formule 1 na negen jaar zal vertrekken bij televisieaanbieder Ziggo....

19 mei 2021 Lees verder
Overstappen energieleverancier: de fabels en feiten Overstappen energieleverancier: de fabels en feiten

Nederland stapt ieder jaar massaal over van energieleverancier. Maar de vraag is of dat eigenlijk...

21 december 2020 Lees verder
Miljoenenclaim voor Vattenfall na innen onterechte kosten Miljoenenclaim voor Vattenfall na innen onterechte kosten

Slecht nieuws voor energiebedrijf Vattenfall. Naar schatting hebben duizenden zakelijke klanten t...

14 december 2020 Lees verder
FNV massaal opgezegd door twitter-offensief Wilders en Agema FNV massaal opgezegd door twitter-offensief Wilders en Agema

Gevalletje: oeps. Op 23 december kondigde de FNV aan de Partij voor de Vrijheid (PVV) en Forum vo...

27 december 2021 Lees verder
Landschap
Golf