een zwart spaarvarken met euro's erboven

Mogen abonnementskosten zomaar verhoogd worden?

  • auteur Madelon
  • Laatst geüpdatet:

Wanneer mag een bedrijf de prijs verhogen?

Ondernemers mogen de prijzen van hun producten of diensten verhogen wanneer bijvoorbeeld de BTW verhoogd wordt of de inflatiecorrectie is toegepast, hier komen we later op terug. Wanneer het bedrijf geen reden heeft tot verandering van de prijs vanuit de overheid, moet hij aan drie voorwaarden voldoen. Deze leggen we je uit.

Inhoudsopgave

    Voorwaarde 1:

    In je contract staat dat de aanbieder de prijs tussentijds mag veranderen. Hier ben je mee akkoord gegaan toen je het contract hebt afgesloten en zul je dus ook moeten accepteren wanneer dit voorvalt.

    Voorwaarde 2:

    De verhoging mag niet onredelijk zijn. Hierbij kunnen verschillende situaties worden gezien als onredelijk. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn wanneer de aanbieder kort nadat je het abonnement hebt afgesloten de prijs verhoogt, zonder dat jij de optie krijgt om het abonnement op te zeggen.

    Man schrikt van de verhoging van abonnementskosten

    Duidelijkheid

    Ook kan dit het geval zijn wanneer er in de voorwaarden niet duidelijk staat hoe en wanneer de ondernemer de prijs mag wijzigen. Je moet als consument precies weten wat je kan verwachten, na het lezen van de algemene voorwaarden. De volgende regel geldt: een prijsverhoging is bijna altijd onredelijk wanneer je het abonnement niet mag opzeggen.

    Voorwaarde 3:

    Het bedrijf moet je vooraf laten weten dat de prijs wordt verhoogd. Dit moet geruime tijd van tevoren aan de consumenten worden verteld, en ook per wanneer deze prijsstijging in gaat. De wijziging moet minimaal een maand van tevoren aan jou te zijn geïnformeerd en moet jou via bijvoorbeeld een brief, mail of sms worden gestuurd.

    Direct en kosteloos opzeggen

    Wanneer de wijziging in het contract nadelig voor jou als consument is, mag je vaak het abonnement direct en kosteloos opzeggen. Nadat je bent geïnformeerd door de aanbieder heb je een maand bedenktijd. Wanneer een ondernemer niet aan alle bovenstaande voorwaarden voldoet, mag de prijs niet worden verhoogd.

    zwart-wit foto van een vrouw die contract opzegt.

    Neem contact op

    Voldoet een bedrijf niet aan de voorwaarden en ben jij als consument het niet eens met de prijsstijging, dan moet je contact opnemen met het bedrijf. Probeer samen tot een oplossing te komen. Wanneer dit niet lukt, kun je bijvoorbeeld een geschillencommissie inschakelen.

    Lees ook: Wat betekent de Wet van Dam voor je abonnementen?

    Wanneer mag jij je abonnement niet opzeggen?

    Jij mag je abonnement niet opzeggen wanneer er een wijziging in het contract wordt doorgevoerd bij de volgende twee zaken:

    1. Het bedrijf mag de prijs verhogen omdat er een nieuwe wet- of regelgeving is doorgevoerd door de overheid
    Wanneer het bedrijf de algemene voorwaarden van het contract moet veranderen door een nieuwe regel of wet van de overheid, dan mag jij je abonnement niet opzeggen. Deze wijziging is namelijk niet de eigen keuze van de aanbieder. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het veranderen van de btw.

    2. Het bedrijf verandert de prijs na inflatiecorrecie
    Elk jaar stelt het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) een percentage van de inflatiecorrectie op. Dit kunnen bedrijven doorvoeren in hun prijzen. Echter wanneer ze dit willen toepassen, moet dit wel duidelijk in de algemene voorwaarden staan.

    Inflatiecorrectie

    Ook hoe vaak en wanneer het bedrijf deze inflatiecorrectie wil uitvoeren moet in de algemene voorwaarden staan. Wanneer dit duidelijk aangegeven staat in de algemene voorwaarden, kun jij het abonnement niet opzeggen. Abonnementskosten mogen dus niet zomaar worden veranderd. Jij moet hier tijdig over worden geïnformeerd. Bovendien is het handig dat je als consument weet wat er in de algemene voorwaarden staat. Neem je abonnementen eens onder de loep, zodat je weet wat je rechten zijn wanneer soortgelijke gebeurtenissen voorkomen. 

    Conclusie

    Bedrijven mogen hun prijzen verhogen onder bepaalde voorwaarden, zoals inflatiecorrectie of wettelijke veranderingen. Wanneer er geen externe reden is, moeten ze dit duidelijk in het contract vermelden, zorgen dat de verhoging niet onredelijk is, en klanten vooraf informeren. Consumenten kunnen hun abonnement opzeggen als deze voorwaarden niet worden nageleefd.

    Landschap
    Golf