een zwart spaarvarken met euro's erboven

Mogen abonnementskosten zomaar verhoogd worden?

  • auteur Jelle
  • Laatst geüpdatet:

Wanneer mag een bedrijf de prijs verhogen?

Ondernemers mogen de prijzen van hun producten of diensten verhogen wanneer bijvoorbeeld de BTW verhoogd wordt of de inflatiecorrectie is toegepast, hier komen we later op terug. Wanneer het bedrijf geen reden heeft tot verandering van de prijs vanuit de overheid, moet hij aan drie voorwaarden voldoen. Deze leggen we je uit.

Inhoudsopgave

Voorwaarde 1:

In je contract staat dat de aanbieder de prijs tussentijds mag veranderen. Hier ben je mee akkoord gegaan toen je het contract hebt afgesloten en zul je dus ook moeten accepteren wanneer dit voorvalt.

Voorwaarde 2:

De verhoging mag niet onredelijk zijn. Hierbij kunnen verschillende situaties worden gezien als onredelijk. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn wanneer de aanbieder kort nadat je het abonnement hebt afgesloten de prijs verhoogt, zonder dat jij de optie krijgt om het abonnement op te zeggen.

Man schrikt van de verhoging van abonnementskosten

Duidelijkheid

Ook kan dit het geval zijn wanneer er in de voorwaarden niet duidelijk staat hoe en wanneer de ondernemer de prijs mag wijzigen. Je moet als consument precies weten wat je kan verwachten, na het lezen van de algemene voorwaarden. De volgende regel geldt: een prijsverhoging is bijna altijd onredelijk wanneer je het abonnement niet mag opzeggen.

Voorwaarde 3:

Het bedrijf moet je vooraf laten weten dat de prijs wordt verhoogd. Dit moet geruime tijd van tevoren aan de consumenten worden verteld, en ook per wanneer deze prijsstijging in gaat. De wijziging moet minimaal een maand van tevoren aan jou te zijn geïnformeerd en moet jou via bijvoorbeeld een brief, mail of sms worden gestuurd.

Direct en kosteloos opzeggen

Wanneer de wijziging in het contract nadelig voor jou als consument is, mag je vaak het abonnement direct en kosteloos opzeggen. Nadat je bent geïnformeerd door de aanbieder heb je een maand bedenktijd. Wanneer een ondernemer niet aan alle bovenstaande voorwaarden voldoet, mag de prijs niet worden verhoogd.

zwart-wit foto van een vrouw die contract opzegt.

Neem contact op

Voldoet een bedrijf niet aan de voorwaarden en ben jij als consument het niet eens met de prijsstijging, dan moet je contact opnemen met het bedrijf. Probeer samen tot een oplossing te komen. Wanneer dit niet lukt, kun je bijvoorbeeld een geschillencommissie inschakelen.

Wanneer mag jij je abonnement niet opzeggen?

Jij mag je abonnement niet opzeggen wanneer er een wijziging in het contract wordt doorgevoerd bij de volgende twee zaken:

1. Het bedrijf mag de prijs verhogen omdat er een nieuwe wet- of regelgeving is doorgevoerd door de overheid
Wanneer het bedrijf de algemene voorwaarden van het contract moet veranderen door een nieuwe regel of wet van de overheid, dan mag jij je abonnement niet opzeggen. Deze wijziging is namelijk niet de eigen keuze van de aanbieder. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het veranderen van de btw.

2. Het bedrijf verandert de prijs na inflatiecorrecie
Elk jaar stelt het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) een percentage van de inflatiecorrectie op. Dit kunnen bedrijven doorvoeren in hun prijzen. Echter wanneer ze dit willen toepassen, moet dit wel duidelijk in de algemene voorwaarden staan.

Inflatiecorrectie

Ook hoe vaak en wanneer het bedrijf deze inflatiecorrectie wil uitvoeren moet in de algemene voorwaarden staan. Wanneer dit duidelijk aangegeven staat in de algemene voorwaarden, kun jij het abonnement niet opzeggen. Abonnementskosten mogen dus niet zomaar worden veranderd. Jij moet hier tijdig over worden geïnformeerd. Bovendien is het handig dat je als consument weet wat er in de algemene voorwaarden staat. Neem je abonnementen eens onder de loep, zodat je weet wat je rechten zijn wanneer soortgelijke gebeurtenissen voorkomen. 

Conclusie

Bedrijven mogen hun prijzen verhogen onder bepaalde voorwaarden, zoals inflatiecorrectie of wettelijke veranderingen. Wanneer er geen externe reden is, moeten ze dit duidelijk in het contract vermelden, zorgen dat de verhoging niet onredelijk is, en klanten vooraf informeren. Consumenten kunnen hun abonnement opzeggen als deze voorwaarden niet worden nageleefd.

Andere Artikelen

Bekijk andere artikelen op onze blog

Overstappen energieleverancier: de fabels en feiten Overstappen energieleverancier: de fabels en feiten

Nederland stapt ieder jaar massaal over van energieleverancier. Maar de vraag is of dat eigenlijk...

21 december 2020 Lees verder
Miljoenenclaim voor Vattenfall na innen onterechte kosten Miljoenenclaim voor Vattenfall na innen onterechte kosten

Slecht nieuws voor energiebedrijf Vattenfall. Naar schatting hebben duizenden zakelijke klanten t...

14 december 2020 Lees verder
FNV massaal opgezegd door twitter-offensief Wilders en Agema FNV massaal opgezegd door twitter-offensief Wilders en Agema

Gevalletje: oeps. Op 23 december kondigde de FNV aan de Partij voor de Vrijheid (PVV) en Forum vo...

27 december 2021 Lees verder
De milieu-effecten van abonnementen De milieu-effecten van abonnementen

Een manier waarop we ons steentje kunnen bijdragen aan een duurzame toekomst is door te kiezen vo...

05 mei 2023 Lees verder
Geen abonnementen meer op ChatGPT Plus; dit zijn de alternatieven Geen abonnementen meer op ChatGPT Plus; dit zijn de alternatieven

ChatGPT, met name de betaalde versie ChatGPT Plus, heeft de wereld veroverd. Door de enorme vraag...

28 november 2023 Lees verder
Fietsverzekering: wanneer afsluiten en wanneer niet? Fietsverzekering: wanneer afsluiten en wanneer niet?

Heb je een kostbare e-bike, dan kun je overwegen om die te verzekeren. Toch is het lang niet alti...

16 april 2021 Lees verder
Je uitvaartverzekering opzeggen: Tussen kist en keuze Je uitvaartverzekering opzeggen: Tussen kist en keuze

Uitvaartverzekeringen zijn vaak een onopvallend maar geruststellend onderdeel van onze financiële...

25 september 2023 Lees verder
Een knip op je cloud: Tijd om Dropbox op te zeggen? Een knip op je cloud: Tijd om Dropbox op te zeggen?

Dropbox Premium heeft recent besloten zijn onbeperkte opslagruimte in te perken. Duik met ons mee...

01 september 2023 Lees verder
Dit zijn onze meest opgezegde abonnementen van het afgelopen half jaar Dit zijn onze meest opgezegde abonnementen van het afgelopen half jaar

Van beauty-kits tot binge-watchen, hier lees je meer over welke abonnementen het afgelopen half j...

25 augustus 2023 Lees verder
Goudmijn voor autofabrikanten: een abonnement op je auto Goudmijn voor autofabrikanten: een abonnement op je auto

Autofabrikanten zetten vol in op een nieuw verdienmodel waarbij consumenten aanvullende functies...

07 november 2023 Lees verder
Landschap
Golf