Onnodige abonnementen zorgen voor ongemerkte kosten

Onnodige abonnementen zorgen voor ongemerkte kosten

26 oktober 2020

Maandelijks betalen voor minder noodzakelijke dingen. Abonnementen op boxershorts, bier, scheermesjes en maaltijdboxen; we zien ze steeds vaker. Handig, omdat je niet iedere keer meer achter deze dingen aan hoeft. Maar door de verlaagde drempel kunnen onze maandelijkse kosten wel behoorlijk oplopen. Nu zou dit geen groot probleem zijn als we onze financiën goed inzichtelijk hebben, maar helaas. We blijken massaal te onderschatten hoeveel abonnementen we hebben afgesloten en hoeveel geld we daaraan kwijt zijn.

Kiezen voor gemak

Betalen kan sneller en eenvoudiger dan ooit. Je drukt je pinpas of telefoon tegen een apparaat – soms zelfs zonder je pincode in te hoeven voeren – en je hebt geld overgemaakt. Online betalen gaat al helemaal gemakkelijk. Vanuit je luie stoel en met een paar drukken op de knop kun je aanschaffen wat je wilt. Het gevoel dat je daadwerkelijk geld uitgeeft is daarmee amper nog aanwezig. Waar iDEAL al bijna geen drempel vormt, krijg je bij een incasso dit gevoel nog minder. We zijn er op het moment suprême dus steeds minder bewust van wat we uitgeven.

Hebben we dan wel inzicht in ons uitgavepatroon als we onze rekening checken? Ja, als je wat krapper bij kas zit. Mensen met een beperkt budget checken hun bankafschriften nog regelmatig. Zodra men een ruimer budget heeft, krijgt gemak vaak de voorkeur, en wordt dus eerder gekozen voor een abonnement.

Te lage schatting

Nederlanders zijn over het algemeen kritisch als het gaat om abonnee worden. We willen vaak eerst de kat uit de boom kijken. Pas een abonnement afsluiten wanneer iets goedkoper of beter is dan een eenmalige aankoop. Toch onderschatten we al snel waarop we allemaal geabonneerd zijn. Nu zul je misschien denken: “ik weet precies hoeveel abonnementen ik op dit moment heb afgesloten”. Maar ga maar eens na met welke bedrijven je allemaal afspraken hebt gemaakt. Het getal zal vaak hoger uitkomen dan je denkt.

Een paar van de meest voorkomende abonnementen:

  • gas, water en licht
  • internet, bellen en tv
  • openbaar vervoer
  • sportschool
  • kranten en tijdschriften
  • loterijen
  • goede doelen
  • wegenwacht
  • streamingdiensten

Kun je nagenoeg alles hierboven afvinken? Dan staat de teller al gauw boven de tien. Had je dit getal lager ingeschat? Je bent niet de enige. In 2019 bleken negen van de tien mensen het huidig aantal afgesloten abonnementen te laag in te schatten. Jongeren tot 25 hebben de meeste abonnementen afgesloten, met een indrukwekkend gemiddelde van 16. Bijna een derde van ons heeft wel eens een onverwachte kostenpost gehad, door te vergeten een abonnement op tijd op te zeggen.

Maandelijks betalen aantrekkelijker?

Vallen deze cijfers te verklaren? Is het idee van een lager maandelijks bedrag kwijt zijn dan zoveel aantrekkelijker dan een eenmalige smak geld? De psychologie erachter vertelt ons meer. Als mensen schatten we onze toekomst namelijk vaak positiever in – en dus ook onze financiële situatie. Om die reden lijkt 10 euro per maand kwijt zijn minder ingrijpend. We denken die op korte termijn vast wel op te kunnen brengen. Daarom kiezen we er minder snel voor om hogere som in één keer af te lossen.

Gespreid betalen voelt vaak dus beter. Terwijl uit onderzoek juist blijkt dat eenmalige kosten ons gelukkiger (of minder ongelukkig) maken. In het kader van: “dan doet het maar één keer pijn”. Omdat het consumeren en betalen op een ander moment plaatsvindt, zijn we eerder geneigd om voor maandelijks betalen te kiezen, en lopen we eerder tegen onverwachts hoge kosten aan. Daar spelen marketeers slim op in.

Maandelijks cadeau waar je zelf voor betaalt

Ook voor minder noodzakelijke dingen sluiten we steeds vaker abonnementen af. De kritische blik waar we om bekendstaan, gebruiken we in dit geval juist minder vaak. Daarom lopen juist hier de kosten toch vaak hoog op. Ondergoed koop je sneller impulsief – omdat die sokken je toch verdraaid leuk zouden staan! Hetzelfde geldt voor voedsel – want de gerechten die aankomende week in de box zitten, zien er wel erg lekker uit! Deze diensten worden afgestemd op jouw gevoel van beloning. En wat is nou fijner dan iedere maand een cadeautje in je brievenbus krijgen (waar je overigens gewoon zelf voor hebt betaald)?

Abonnementen afsluiten en opzeggen

Zijn deze abonnementen dan per definitie slecht? Nee, zeker niet. Ze kunnen je heel wat moeite besparen en bieden in bepaalde gevallen een ideale oplossing. Bijvoorbeeld als je een gezamenlijke wasmachine wilt huren of een swapfiets nodig hebt. En ook als je niet zonder je ondergoed of scheermesjes kunt, raden we je het zeker niet af om je hierop te abonneren. Wees alleen wel op je hoede bij het afsluiten van abonnementen.

Tips als je een abonnement gaat afsluiten:

  1. Trap op de rem: vraag je af of je iets echt nodig hebt.
  2. Maak een optelsom: bereken hoeveel je het per jaar gaat kosten.
  3. Laat je niet verleiden: kortingen betekenen niet altijd dat je goedkoper uit bent.
  4. Maak een kostenplaatje: deel je abonnementen op in categorieën en bepaal je budget.