Moet ik mijn abonnement verplicht telefonisch opzeggen?

Moet ik mijn abonnement verplicht telefonisch opzeggen?

21 januari 2021

Veel organisaties willen het liefst dat je telefonisch opzegt, en zo’n belletje is niet bepaald leuk. Je houdt er namelijk niet van om iemand te moeten teleurstellen, maar wilt toch echt van je abonnement, lidmaatschap of polis af. Het liefst ben je daarom zo kort mogelijk aan de lijn en wordt alles snel afgehandeld. Dat je in de wachtrij komt te staan zal geen verrassing zijn. Het is alleen nog de vraag hoeveel wachtenden je voor je hebt. Dat wachtmuziekje is in eerste instantie misschien nog vrolijk of rustgevend, maar na tien keer luisteren komt ‘ie toch wel een beetje je keel uit...

Wederkerigheid

Als je eindelijk aan de beurt bent, krijg je een vriendelijke klantenservicemedewerker aan de lijn. Iemand die ook nog eens best overtuigend kan zijn en je probeert te verleiden met allerlei aantrekkelijke kortingen. Daarmee spelen organisaties slim in op ons gevoel van wederkerigheid. Oftewel: als zij iets voor jou betekenen, ben jij eerder geneigd iets terug te willen doen. Dat werkt met een welkomstcadeautje bij een tijdschrift, maar net zo goed met minder tastbare aanbiedingen, zoals een fikse korting.

Je krijgt dus het gevoel dat je ze iets verschuldigd bent, alleen is dat natuurlijk niet zo. Je wilt geen korting, je wilt van je abonnement af! Voor je het weet heb je tegen een interessante aanbieding tóch ingestemd om klant, lid of abonnee te blijven en hang je op. Maar om die reden had je de telefoon helemaal niet opgepakt…

Opzeggen onnodig moeilijk

Opzeggen wordt consumenten vaak onnodig moeilijk gemaakt. Vooral kranten, tijdschriften, energieleveranciers en goede doelen hebben hier een handje van. Ze maken het lastig om online op te zeggen en verstoppen die optie soms op hun website, diep in de algemene voorwaarden. Na een vergeefse zoektocht voelen klanten zich daarom al gauw genoodzaakt om alsnog de telefoon op te pakken. Dan kan een medewerker van de klantenservice immers nog een laatste poging doen om je te overtuigen om tóch te blijven. De organisatie zal uiteraard ook benieuwd zijn naar jouw reden van opzeggen, om zo de dienstverlening te kunnen verbeteren. Maar ze willen je natuurlijk het allerliefst behouden als klant of lid. En de persoon die je aan de lijn krijgt, heeft daarvoor gerichte training gehad.

Voordelen van schriftelijk opzeggen

Het opzeggen per mail of brief heeft volgens een aantal organisaties een nadeel. Gegevens worden soms niet goed aangeleverd, en incomplete opzeggingen kunnen worden verwerkt. Daarom heeft telefonisch opzeggen de voorkeur van de meeste bedrijven. Toch is schriftelijk opzeggen het veiligst, en bovendien vaak gemakkelijkst. Je krijgt hierbij namelijk een schriftelijke bevestiging van opzegging. Daarmee heb je zwart op wit dat je daadwerkelijk hebt opgezegd én kun je aantonen wanneer je dat hebt gedaan. Zo heb je altijd iets om op terug te vallen, als een abonnement onverhoopt toch door blijkt te lopen. Zo’n bevestiging krijg je niet als je opzegt per telefoon. Met een aangetekende brief sta je het sterkst.

Wet Van Dam

Ben je dan verplicht om telefonisch jouw opzegging door te geven? Nee, opzeggen mag telefonisch, schriftelijk of per mail. Zolang dit maar volledig en op een duidelijke manier gebeurt. Je wordt bovendien beschermd door de Wet Van Dam. Onder deze wet mag een abonnement altijd op dezelfde manier worden opgezegd als je het bent aangegaan. Heb je dus schriftelijk een abonnement afgesloten? Dan moet schriftelijk opzeggen ook mogelijk zijn. Wel moet dus voldoende informatie worden aangeleverd om een opzegging te verwerken.

Online opzeggen

Opzeggen hoeft gelukkig niet per se bij het bedrijf waar je het abonnement, contract, lidmaatschap of de polis hebt afgesloten. Daarvoor hoef je geen formele brief of mail op te stellen of een lastig telefoontje te plegen. Opzeggen kun je gewoon via internet regelen, dankzij een online opzegdienst als 123opzeggen. Met meer dan 7.000 opzegbrieven in onze database zit jouw product of dienst er vast bij. Zoek ‘m gerust op in de zoekbalk of neem bijvoorbeeld een kijkje bij alle loterijen, telecomproviders of verzekeringen.

Gepersonaliseerde opzegbrief

Heb je de juiste opzegbrief weten te vinden? Vul dan een aantal persoonlijke gegevens in, zodat jouw brief wordt gepersonaliseerd. Als je te veel post van de desbetreffende organisatie krijgt, kun je ook meteen aangeven dat je dit niet meer wilt ontvangen. Alle overige informatie die nodig is om jouw aanvraag te verwerken, hebben wij al in de brief gezet. Nu hoef je alleen nog maar te kiezen voor een verzendmethode. Wil je ‘m zelf op de post doen? Dan kun je de opzegbrief gratis downloaden en voorzien van een envelop met postzegel. Kunnen wij je verder helpen? Kies dan een verzendoptie. Voor een klein bedrag zorgt 123opzeggen er vervolgens voor dat die brief zo snel mogelijk bij de desbetreffende organisatie terecht komt. Zo ben je zonder veel poespas van ongewenste kosten af en krijg je een officiële schriftelijke bevestiging van opzeggen thuisgestuurd.