Eén op de drie Nederlanders betaalt niet voor streamingdiensten

Eén op de drie Nederlanders betaalt niet voor streamingdiensten

01 september 2020

Laatste update: 28 september 2020

Films en series streamen is ongekend populair in Nederland. Meer dan de helft van de Nederlanders (56 procent) maakt gebruik van streamingdiensten als Netflix, Videoland en Disney+. 39 procent van hen zegt dit zelfs dagelijks te doen. Toch blijkt een verrassend groot gedeelte van streamend Nederland niet zelf te betalen voor de diensten. Er wordt veel gratis meegekeken met het account van iemand anders. Accounts worden gedeeld met vrienden of familie, waarbij niet iedereen voor de kosten opkomt. Meer dan één op tien Nederlanders, 28 procent van alle streamers, betaalt niet zelf voor het gebruik van streamingdiensten.

Streamingdiensten populair

Meer dan 3 op de 5 van de Nederlanders maakt minstens 3 dagen per week gebruik van een streamingsdienst. Vooral bij mensen van 18 tot 34 jaar is streamen in trek, helemaal wat betreft het afsluiten van meerdere abonnementen. Maar liefst 13 procent van hen zegt 5 of meer abonnementen op hetzelfde moment te hebben afgesloten. Nu streamingdiensten steeds meer winnen aan populariteit zouden televisieaanbieders hier in de toekomst wel eens nadeel van kunnen ondervinden. Het opzeggen van het televisieabonnement wordt wel ‘cord-cutting’ genoemd en zou een serieuze bedreiging kunnen vormen voor aanbieders als Ziggo en KPN.

Meer lezen: Streaming vs. kabel-tv

Netflix op 1

Ruim 84 procent van de Nederlandse streamers gebruikt Netflix. Daarmee blijft het met afstand de meest bekeken streamingdienst in ons land. Opvallend is dat bijna de helft van de Netflix-gebruikers via het abonnement van een ander kijkt. 51 procent is daadwerkelijk Netflix-abonnee. Videoland en Disney+ volgen op gepaste afstand, met respectievelijk 14 en 13 procent. De concurrentie in de streamingwereld wordt alsmaar groter. Van Prime Video wordt bijvoorbeeld verwacht dat het zich binnen afzienbare tijd zal scharen onder de grote spelers in de streamingmarkt. De in de Verenigde Staten immens populaire streamingdienst van Amazon werd in de zomer van 2020 in ons land geïntroduceerd.

Jongeren streamen, ouderen kijken tv

Gebruikers van 18 tot en met 44 zijn de fanatiekste streamers, terwijl de voorkeur van 45-plussers meestal nog uitgaat naar tv-kijken. Streamingdiensten worden ook meer gebruikt door hoogopgeleide en werkende Nederlanders dan door niet-werkenden en laag- en middenopgeleiden. Dit is ook terug te zien in de keuze voor pakketten bij telecomaanbieders. Waar de oudere groep vaker kiest voor een alles-in-1-pakket sluiten mensen die meer streamen vaker een pakket af met alleen internet. Jongeren die toch een televisieabonnement afsluiten, maken vaker de keuze uit een extra zenderpakket. Vooral pakketten met Film1, sport en de Amerikaanse netwerkdienst HBO blijken populair.

Meer overstappers en meer kijkers door corona

Het aantal abonnees van Videoland en Netflix is sinds de invoering van de coronamaatregelen sterk gestegen. Om de simpele reden dat gebruikers meer tijd thuis besteden. Niet alleen om tv, films en series te streamen, maar ook om aanbieders met elkaar te vergelijken en zo eerder een overstap te kunnen maken. In april steeg het aantal overstappers naar een ander telecompakket met 66 procent ten opzichte van het jaar ervoor.

Streamingdiensten mogen dus veel nieuwe klanten verwelkomen. 43 procent van de Nederlanders geeft aan extra veel naar streamingsdiensten te hebben gekeken tijdens de coronacrisis. 18 procent zegt zelfs verschillende streamingsdiensten te hebben aangeschaft of uitgeprobeerd. Hierbij speelt geld natuurlijk ook een rol. In de overweging om één of meerdere abonnementen af te sluiten vindt 37 procent van de mensen abonnementen op streamingsdiensten duur. Hier spelen diensten op hun beurt weer slim op in, door verschillende abonnementsvormen aan te bieden. Videoland en Netflix geven gebruikers sinds kort de keuze uit een basisabonnement. Relatief nieuwe diensten als Disney+ en Prime Video pakken het anders aan. Met een relatief lage maandelijkse kosten hopen zij hun positie in de markt te verstevigen.

Streamingdiensten opzeggen

Wil jij afzien van jouw abonnement bij een streamingdienst? Of je nu Netflix, Videoland, Disney+ of Prime Video wilt opzeggen; via 123opzeggen doe je dit in twee eenvoudige stappen. Vul om te beginnen jouw gegevens in om gratis je persoonlijke opzegbrief op te stellen. Deze brief kun je zelf downloaden en opsturen, maar ook door ons laten verzenden. Voor een klein bedrag zorgen wij dat jouw opzegbrief zo snel mogelijk bij de desbetreffende dienst op de mat ligt.