Zwarte auto die geparkeerd staat op een parkeerplaats

Met een auto abonnement ben je straks geen eigenaar meer van een auto

  • auteur Jelle
  • Laatst geüpdatet:

Abonnementen zijn er in alle vormen en maten en ook de abonnementen op auto's winnen populariteit. In plaats van een auto te kopen, betalen mensen maandelijks een vast bedrag waarmee ze gebruik kunnen maken van een auto. Het abonnement is vaak flexibel en maandelijks opzegbaar, maar toch zitten er ook zeker nadelen aan auto-abonnementen. Wij leggen uit wat een auto-abonnement is en we bespreken de voor- en nadelen van deze opkomende trend in mobiliteit.

Inhoudsopgave

    Wat is een auto abonnement?

    Een auto-abonnement houdt in dat je maandelijks een vast bedrag betaalt waarmee je gebruik mag maken van een auto zonder dat je deze hoeft te kopen. Dit abonnementsmodel is een opkomende trend en bedrijven als Bipicar winnen in Nederland volop terrein. Een auto-abonnement is namelijk flexibel waardoor je snel van auto kan wisselen of je abonnement kan opzeggen. Ook onderhoudskosten, belastingen, pech hulp en verzekeringen zitten vaak bij het maandelijkse bedrag inbegrepen.

    Zwarte glimmende auto BMW op een parkeerplaats

    De verschillen tussen kopen, leasen en een auto-abonnement

    Het verschil tussen kopen, leasen en een auto-abonnement ligt voornamelijk in het eigendom, de financiële structuur en de mate van flexibiliteit. Wij zetten de verschillen op een rijtje.

    Een auto kopen

    wanneer je besluit een auto te kopen, ben jij de exclusieve eigenaar. Je betaalt de hele prijs direct of in termijnen met een lening. Deze eigendomsstatus verleent jou de vrijheid om de auto te behouden voor onbepaalde tijd of op eigen initiatief te verkopen. Maar hier zit een keerzijde aan: jij moet alles regelen, zoals verzekering, onderhoud en belastingen.

    Bekijk ook: Vaste lasten van huishoudens stijgen door toenemende abonnementskosten.

    Het leasen van een auto

    De mogelijkheid om een auto te leasen komt in twee vormen: zakelijk leasen en private lease. In beide gevallen betaal je een maandelijks bedrag waardoor je een auto mag gebruiken. Dit bedrag omvat meestal onderhoud en autoverzekering. Het nadeel van leasen is de beperkte flexibiliteit. Je kunt vaak niet tussentijds wisselen van auto en je zit voor minimaal een jaar aan een contract vast. Wanneer je deze eerder wilt opzeggen, staat er een boete tegenover.

    Een auto-abonnement versus leasen

     Bij een auto-abonnement kan je gebruik maken van een auto naar keuze tegen een maandelijkse betaling. Je betaalt een vast bedrag per maand voor deze service, waarbij kosten voor onderhoud en verzekering zijn inbegrepen. De kosten van brandstof en benzine zijn wel voor jouw rekening. Het grote verschil met leasen is dat een auto-abonnement maandelijks opzegbaar is en dat je vaak zonder gedoe kan wisselen van auto.

    Meer weten over abonnementen en auto's? Bekijk dan ook: Goudmijn voor autofabrikanten: een abonnement op je auto.

    Voordelen van auto-abonnementen

    Een auto-abonnement heeft handige voordelen. Je betaalt elke maand een vast bedrag, en daar zitten heel veel kosten in, zoals verzekering en onderhoud. Het maandelijks bedrag is relatief laag waardoor je geen grote investering hoeft te doen. Hierdoor weet je precies wat je kwijt bent en hoef je geen grote bedragen in één keer te betalen.

    Flexibiliteit van auto abonnementen

    Wat een auto abonnement extra aantrekkelijk maakt, is de flexibiliteit. Bij een flexibel auto abonnement kun je kiezen uit verschillende auto's en als je wil kun je regelmatig van auto wisselen en dit alles zonder lange verplichtingen die je aan één specifiek voertuig binden. Het concept biedt gebruikers vrijheid, variatie en gemak in mobiliteit.

    Bestand tegen waardevermindering

    Dit model is dus aantrekkelijk voor mensen die geen langdurige verbintenis met een specifieke auto willen aangaan. Hier valt wat voor te zeggen, omdat het kopen van auto vaak een enorme uitgave is en wanneer je de auto verkoopt, levert hij vaak niet hetzelfde op.

    Man met geblokt overhemd zit achter het stuur en rijdt auto

    Nadelen van auto-abonnementen

    Een auto-abonnement brengt ook enkele nadelen met zich mee. Ten eerste kan het gebrek aan eigendomsgevoel een struikelblok zijn. Voor sommige mensen is de persoonlijke verbinding met een eigen auto van groot belang, en het gevoel van eigendom kan een emotionele waarde hebben. Bovendien mag je vaak niet veel veranderen aan de auto. Hierdoor heb je minder vrijheid om de auto aan te passen naar je persoonlijke wensen.

    Beperkingen en extra kosten

    Veel auto-abonnementen hebben een beperkt aantal kilometers dat je per maand of per jaar kunt rijden. Extra kilometers kunnen leiden tot extra kosten. Bekijk dus goed hoeveel kilometer jij mag rijden voordat je voor onverwachte kosten komt te staan. Bovendien kunnen de kosten van een auto-abonnement op lange termijn hoger uitvallen dan wanneer je een auto koopt.

    Lees ook: HP overweegt inktabonnement verplicht in te voeren bij aanschaf van HP-printer.

    Wat kost een abonnement op een auto?

    Auto-abonnementen beginnen bij een vast maandbedrag van rond de 300 euro per maand. De maandelijkse kosten hangen af van het type automodel dat je wil, van het aantal kilometers en van hoe lang je van plan bent een abonnement te nemen. Ook bieden veel bedrijf elektrische auto's aan.

    Auto abonnement maandelijks opzegbaar

    De meeste auto-abonnementen zijn maandelijks opzegbaar. Hierdoor krijg je meer vrijheid bij het afsluiten van het abonnement dan wanneer je een leasecontract aangaat. Wanneer je tijdelijk meer met de auto op pad moet, is een abonnement dat maandelijks opzegbaar is natuurlijk ideaal. Zo wordt auto rijden voor iedereen toegankelijk.

    Auto abonnement zonder BKR registratie

    Met een auto-abonnement ben je niet gebonden bent aan een minimale looptijd, wat betekent dat er geen langdurige verplichtingen zijn. Dit heeft als bijkomend voordeel dat je geen BKR registratie krijgt.

    Een elektrische auto die oplaadt aan een laadpaal

    Invloed op de automarkt

    De opkomst van gedeelde mobiliteit en auto-abonnementen kan de traditionele auto-industrie veranderen. Fabrikanten zullen zich waarschijnlijk richten op flexibele abonnementsmodellen en zelfrijdende technologie.

    Mogelijk positief effect op milieu

    Dit kan leiden tot efficiënter gebruik van auto's, minder verkeersopstoppingen en een positief effect op het milieu door minder geparkeerde voertuigen. Steden en beleidsmakers moeten zich echter wel nog aanpassen aan deze veranderingen. En of de populariteit van auto-abonnementen door gaat zetten, dat moet in de toekomst blijken.

    Landschap
    Golf