OV chipkaart

OV Ombudsman: Opzeggen OV-abonnementen vaak onnodig lastig

  • auteur Madelon
  • Laatst geüpdatet:

123opzeggen merkte sinds het begin van de lockdown een explosieve stijging in het aantal opzeggingen voor OV-vervoerders. Helaas is het opzeggen van OV abonnementen niet zo eenvoudig als zou moeten en de OV Ombudsman trekt aan de bel.

Inhoudsopgave

    Telefonische klantenservice moeilijk bereikbaar

    Wanneer abonnees hun abonnement willen opzeggen worden ze in veel gevallen doorverwezen naar de telefonische klantenservice. Online opzeggen kan in veel gevallen niet. Dit is onhandig en door de drukte moeten mensen soms wel een half uur wachten voor ze eindelijk een medewerker aan de lijn of op de chat krijgen.

    Voordelen van 123opzeggen

    Dat is natuurlijk heel vervelend als je even snel een abonnement wil opzeggen. Niet gek dat steeds meer mensen kiezen voor de verzendservice van 123opzeggen. Geen wachttijden en je brief wordt rechtstreeks naar de goede afdeling van het OV-bedrijf gestuurd.

    Nederlandse NS treinen op een station.

    Opzeggen in twee stappen

    De lange wachttijden zijn alleen niet de aanleiding voor de ombudsman om aan de bel te trekken. Hij schrikt vooral van het feit dat opzeggen bij sommige bedrijven in twee stappen moet. Als je eenmaal hebt aangegeven dat je je abonnement niet meer wilt hebben, dan moet je nog langs een OV-automaat om je opzegging te bevestigen.

    Studenten in de knel

    Tegen dit probleem loopt de Ombudsman al sinds 2016 aan, omdat toen ook veel studenten in de problemen kwamen als zij hun studenten-OV abonnement niet op tijd annuleerden.

    Bekijk ook: Consumentenbond: 'Online opzeggen vaak te moeilijk'

    'Maak opzeggen makkelijker'

    De OV Ombudsman is van mening dat opzeggen onnodig moeilijk gemaakt wordt en dat dit anders moeten kunnen. Zo zou de opzegging in één stap moeten kunnen en is het onnodig om van mensen te verwachten dat ze langs een automaat moeten gaan om de opzegging te bevestigen.

    Twee studenten in de bus

    Dreiging met incassobureaus

    Ook zouden vervoerders hun abonnees een herinneringsmail moeten sturen als ze stap twee vergeten. Nu wordt het abonnement stilzwijgend verlengd en incasseert de vervoerder toch nieuw abonnementsgeld. Als de abonnee dit geld storneert – omdat ze in de veronderstelling zijn dat het abonnement is opgezegd – wordt er gedreigd met juridische stappen en incassobureaus

    Conclusie

    Sinds de lockdown stijgt het aantal opzeggingen van OV-abonnementen explosief, maar het proces blijft ingewikkeld en tijdrovend. De OV Ombudsman roept op tot vereenvoudiging, omdat het huidige systeem consumenten frustreert. 123opzeggen biedt een efficiënte oplossing zonder lange wachttijden en ingewikkelde stappen.

    Andere Artikelen

    Bekijk andere artikelen op onze blog

    F1 verdwijnt van Ziggo: zullen fans de overstap maken? F1 verdwijnt van Ziggo: zullen fans de overstap maken?

    Gisteren werd bekend dat de Formule 1 na negen jaar zal vertrekken bij televisieaanbieder Ziggo....

    19 mei 2021 Lees verder
    Deze 5 abonnementen werden het meest opgezegd in Q1 van 2021 Deze 5 abonnementen werden het meest opgezegd in Q1 van 2021

    Dit jaar nemen we onze opzeggingen eens goed onder de loep. Welke 5 abonnementen werden het vaaks...

    07 juni 2021 Lees verder
    Energiearmoede: half miljoen kan rekeningen niet betalen Energiearmoede: half miljoen kan rekeningen niet betalen

    Dat de energierekening de afgelopen jaren flink gestegen is, is voor jou vast geen verrassing. In...

    23 september 2021 Lees verder
    Klanten klagen over moeilijk opzeggen Amazone Prime Klanten klagen over moeilijk opzeggen Amazone Prime

    Het opzeggen van een Amazon Prime lidmaatschap zou onnodig moeilijk zijn volgens de Noorse Consum...

    27 januari 2021 Lees verder
    Spotify opzeggen: Hoe stop je eenvoudig je abonnement? Spotify opzeggen: Hoe stop je eenvoudig je abonnement?

    Heb je een betaald abonnement op Spotify, maar wil je een andere muziekstreamingdienst uitprobere...

    15 maart 2021 Lees verder
    Overstappen energieleverancier: de fabels en feiten Overstappen energieleverancier: de fabels en feiten

    Nederland stapt ieder jaar massaal over van energieleverancier. Maar de vraag is of dat eigenlijk...

    21 december 2020 Lees verder
    Miljoenenclaim voor Vattenfall na innen onterechte kosten Miljoenenclaim voor Vattenfall na innen onterechte kosten

    Slecht nieuws voor energiebedrijf Vattenfall. Naar schatting hebben duizenden zakelijke klanten t...

    14 december 2020 Lees verder
    FNV massaal opgezegd door twitter-offensief Wilders en Agema FNV massaal opgezegd door twitter-offensief Wilders en Agema

    Gevalletje: oeps. Op 23 december kondigde de FNV aan de Partij voor de Vrijheid (PVV) en Forum vo...

    27 december 2021 Lees verder
    De milieu-effecten van abonnementen De milieu-effecten van abonnementen

    Een manier waarop we ons steentje kunnen bijdragen aan een duurzame toekomst is door te kiezen vo...

    05 mei 2023 Lees verder
    Geen abonnementen meer op ChatGPT Plus; dit zijn de alternatieven Geen abonnementen meer op ChatGPT Plus; dit zijn de alternatieven

    ChatGPT, met name de betaalde versie ChatGPT Plus, heeft de wereld veroverd. Door de enorme vraag...

    28 november 2023 Lees verder
    Landschap
    Golf