OV chipkaart

OV Ombudsman: Opzeggen OV-abonnementen vaak onnodig lastig

  • auteur Madelon
  • Laatst geüpdatet:

123opzeggen merkte sinds het begin van de lockdown een explosieve stijging in het aantal opzeggingen voor OV-vervoerders. Helaas is het opzeggen van OV abonnementen niet zo eenvoudig als zou moeten en de OV Ombudsman trekt aan de bel.

Inhoudsopgave

    Telefonische klantenservice moeilijk bereikbaar

    Wanneer abonnees hun abonnement willen opzeggen worden ze in veel gevallen doorverwezen naar de telefonische klantenservice. Online opzeggen kan in veel gevallen niet. Dit is onhandig en door de drukte moeten mensen soms wel een half uur wachten voor ze eindelijk een medewerker aan de lijn of op de chat krijgen.

    Voordelen van 123opzeggen

    Dat is natuurlijk heel vervelend als je even snel een abonnement wil opzeggen. Niet gek dat steeds meer mensen kiezen voor de verzendservice van 123opzeggen. Geen wachttijden en je brief wordt rechtstreeks naar de goede afdeling van het OV-bedrijf gestuurd.

    Nederlandse NS treinen op een station.

    Opzeggen in twee stappen

    De lange wachttijden zijn alleen niet de aanleiding voor de ombudsman om aan de bel te trekken. Hij schrikt vooral van het feit dat opzeggen bij sommige bedrijven in twee stappen moet. Als je eenmaal hebt aangegeven dat je je abonnement niet meer wilt hebben, dan moet je nog langs een OV-automaat om je opzegging te bevestigen.

    Studenten in de knel

    Tegen dit probleem loopt de Ombudsman al sinds 2016 aan, omdat toen ook veel studenten in de problemen kwamen als zij hun studenten-OV abonnement niet op tijd annuleerden.

    Bekijk ook: Consumentenbond: 'Online opzeggen vaak te moeilijk'

    'Maak opzeggen makkelijker'

    De OV Ombudsman is van mening dat opzeggen onnodig moeilijk gemaakt wordt en dat dit anders moeten kunnen. Zo zou de opzegging in één stap moeten kunnen en is het onnodig om van mensen te verwachten dat ze langs een automaat moeten gaan om de opzegging te bevestigen.

    Twee studenten in de bus

    Dreiging met incassobureaus

    Ook zouden vervoerders hun abonnees een herinneringsmail moeten sturen als ze stap twee vergeten. Nu wordt het abonnement stilzwijgend verlengd en incasseert de vervoerder toch nieuw abonnementsgeld. Als de abonnee dit geld storneert – omdat ze in de veronderstelling zijn dat het abonnement is opgezegd – wordt er gedreigd met juridische stappen en incassobureaus

    Conclusie

    Sinds de lockdown stijgt het aantal opzeggingen van OV-abonnementen explosief, maar het proces blijft ingewikkeld en tijdrovend. De OV Ombudsman roept op tot vereenvoudiging, omdat het huidige systeem consumenten frustreert. 123opzeggen biedt een efficiënte oplossing zonder lange wachttijden en ingewikkelde stappen.

    Andere Artikelen

    Bekijk andere artikelen op onze blog

    Hoe kan ik mijn VISpas opzeggen in 2025? Hoe kan ik mijn VISpas opzeggen in 2025?

    Als je vist op Nederlandse binnenwateren moet je in het bezit zijn van een VISpas. Heb je die nie...

    09 augustus 2021 Lees verder
    Het belang van kleine lettertjes bij abonnementen opzeggen Het belang van kleine lettertjes bij abonnementen opzeggen

    De kleine lettertjes: vaak overgeslagen, altijd belangrijk. Ze kunnen het proces van abonnementen...

    29 september 2023 Lees verder
    De invloed van prijsverhogingen bij abonnementen en waarom klanten massaal opzeggen De invloed van prijsverhogingen bij abonnementen en waarom klanten massaal opzeggen

    Steeds meer diensten verhogen hun prijzen in. Lees waarom consumenten daardoor massaal hun abonne...

    27 oktober 2025 Lees verder
    Deze 5 abonnementen werden het meest opgezegd in 2022 Deze 5 abonnementen werden het meest opgezegd in 2022

    Bij 123opzeggen zeggen veel mensen dagelijks hun abonnement, contract of lidmaatschap bij een bed...

    26 juli 2022 Lees verder
    Ziggo verhoogt opnieuw prijzen in juli 2025: dit betekent het voor jouw abonnement Ziggo verhoogt opnieuw prijzen in juli 2025: dit betekent het voor jouw abonnement

    Vanwege de inflatie voert ook Ziggo dit jaar een prijsverhoging door voor de verschillende pakket...

    30 maart 2023 Lees verder
    De toekomst van Viaplay in Nederland: onvermijdelijke prijsstijging De toekomst van Viaplay in Nederland: onvermijdelijke prijsstijging

    Viaplay heeft in verschillende landen de prijs van haar abonnementen verhoogt. Hoewel in Nederlan...

    16 februari 2024 Lees verder
    Alles over opzegtermijnen: wanneer kun je je abonnement of lidmaatschap beëindigen? Alles over opzegtermijnen: wanneer kun je je abonnement of lidmaatschap beëindigen?

    Wil je je abonnement opzeggen, dan dien je altijd rekening te houden met de wettelijke opzegtermi...

    28 oktober 2022 Lees verder
    Direct PC weigert abonnementen op te zeggen Direct PC weigert abonnementen op te zeggen

    123opzeggen krijgt regelmatig klachten over Direct PC. Klanten willen graag hun abonnement opzegg...

    07 oktober 2022 Lees verder
    Zoveel verdienen directeuren van goede doelen en loterijen per jaar Zoveel verdienen directeuren van goede doelen en loterijen per jaar

    We willen ons allemaal inzetten voor goede doelen. De donaties groeien jaarlijks voor deze maatsc...

    24 januari 2022 Lees verder
    Welke loterijen zijn er en hoe zeg je ze op? Welke loterijen zijn er en hoe zeg je ze op?

    Steeds meer mensen leven door de inflatie en torenhoge energierekeningen in financiële onzekerhei...

    29 september 2022 Lees verder
    Landschap
    Golf