OV chipkaart

OV Ombudsman: Opzeggen OV-abonnementen vaak onnodig lastig

  • auteur Madelon
  • Laatst geüpdatet:

123opzeggen merkte sinds het begin van de lockdown een explosieve stijging in het aantal opzeggingen voor OV-vervoerders. Helaas is het opzeggen van OV abonnementen niet zo eenvoudig als zou moeten en de OV Ombudsman trekt aan de bel.

Inhoudsopgave

    Telefonische klantenservice moeilijk bereikbaar

    Wanneer abonnees hun abonnement willen opzeggen worden ze in veel gevallen doorverwezen naar de telefonische klantenservice. Online opzeggen kan in veel gevallen niet. Dit is onhandig en door de drukte moeten mensen soms wel een half uur wachten voor ze eindelijk een medewerker aan de lijn of op de chat krijgen.

    Voordelen van 123opzeggen

    Dat is natuurlijk heel vervelend als je even snel een abonnement wil opzeggen. Niet gek dat steeds meer mensen kiezen voor de verzendservice van 123opzeggen. Geen wachttijden en je brief wordt rechtstreeks naar de goede afdeling van het OV-bedrijf gestuurd.

    Nederlandse NS treinen op een station.

    Opzeggen in twee stappen

    De lange wachttijden zijn alleen niet de aanleiding voor de ombudsman om aan de bel te trekken. Hij schrikt vooral van het feit dat opzeggen bij sommige bedrijven in twee stappen moet. Als je eenmaal hebt aangegeven dat je je abonnement niet meer wilt hebben, dan moet je nog langs een OV-automaat om je opzegging te bevestigen.

    Studenten in de knel

    Tegen dit probleem loopt de Ombudsman al sinds 2016 aan, omdat toen ook veel studenten in de problemen kwamen als zij hun studenten-OV abonnement niet op tijd annuleerden.

    Bekijk ook: Consumentenbond: 'Online opzeggen vaak te moeilijk'

    'Maak opzeggen makkelijker'

    De OV Ombudsman is van mening dat opzeggen onnodig moeilijk gemaakt wordt en dat dit anders moeten kunnen. Zo zou de opzegging in één stap moeten kunnen en is het onnodig om van mensen te verwachten dat ze langs een automaat moeten gaan om de opzegging te bevestigen.

    Twee studenten in de bus

    Dreiging met incassobureaus

    Ook zouden vervoerders hun abonnees een herinneringsmail moeten sturen als ze stap twee vergeten. Nu wordt het abonnement stilzwijgend verlengd en incasseert de vervoerder toch nieuw abonnementsgeld. Als de abonnee dit geld storneert – omdat ze in de veronderstelling zijn dat het abonnement is opgezegd – wordt er gedreigd met juridische stappen en incassobureaus

    Conclusie

    Sinds de lockdown stijgt het aantal opzeggingen van OV-abonnementen explosief, maar het proces blijft ingewikkeld en tijdrovend. De OV Ombudsman roept op tot vereenvoudiging, omdat het huidige systeem consumenten frustreert. 123opzeggen biedt een efficiënte oplossing zonder lange wachttijden en ingewikkelde stappen.

    Andere Artikelen

    Bekijk andere artikelen op onze blog

    Telegraaf abonnement opzeggen: zo pak je dat eenvoudig aan Telegraaf abonnement opzeggen: zo pak je dat eenvoudig aan

    Ben je niet langer tevreden met je abonnement op De Telegraaf of wil je simpelweg overstappen naa...

    23 januari 2025 Lees verder
    Drie tips voor het aangaan of opzeggen van je abonnement Drie tips voor het aangaan of opzeggen van je abonnement

    Soms neem je te snel een beslissing als je een abonnement aan gaat, waardoor je spijt krijgt van...

    05 augustus 2022 Lees verder
    Deze vijf abonnementen werden het vaakst opgezegd in Q4 2022 Deze vijf abonnementen werden het vaakst opgezegd in Q4 2022

    In het vierde kwartaal van 2022 werden er bij 123opzeggen weer veel abonnementen opgezegd. Maar w...

    24 januari 2023 Lees verder
    HP overweegt inktabonnement verplicht bij aanschaf printer HP overweegt inktabonnement verplicht bij aanschaf printer

    HP gaat al enige tijd de confrontatie aan met niet-originele inktcartridges. Deze cartridges word...

    23 januari 2024 Lees verder
    Welke verzekeringen zijn verplicht (en verstandig) in Nederland? Welke verzekeringen zijn verplicht (en verstandig) in Nederland?

    Om te voorkomen dat je te veel verzekeringen afsluit en te veel premie betaalt, hebben we een lij...

    01 maart 2021 Lees verder
    Netflix zegt ongebruikte abonnementen op Netflix zegt ongebruikte abonnementen op

    Soms schrik je als je ziet dat je al tijden betaalt voor een dienst die je niet meer gebruikt. Ne...

    15 juni 2020 Lees verder
    Kun je Netflix-abonnement niet delen? Goede alternatieven! Kun je Netflix-abonnement niet delen? Goede alternatieven!

    Helaas is het sinds kort niet langer mogelijk om je Netflix-abonnement te delen met vrienden en f...

    08 juni 2023 Lees verder
    Deze 5 abonnementen werden het meest opgezegd in Q2 van 2021 Deze 5 abonnementen werden het meest opgezegd in Q2 van 2021

    Voor welke abonnementen klopten mensen aan bij 123opzeggen? In onze laatste blog lees je welke co...

    16 juli 2021 Lees verder
    De verborgen psychologie achter abonnementen: waarom we ze starten en moeilijk opzeggen De verborgen psychologie achter abonnementen: waarom we ze starten en moeilijk opzeggen

    Heb je je ooit afgevraagd waarom je zoveel abonnementen hebt of waarom het soms moeilijk is om ze...

    25 april 2023 Lees verder
    Netflix ziet aantal abonnees groeien door strenger beleid Netflix ziet aantal abonnees groeien door strenger beleid

    Netflix heeft de afgelopen maanden een indrukwekkende groei van nieuwe abonnees doorgemaakt, met...

    19 oktober 2023 Lees verder
    Landschap
    Golf