OV chipkaart

OV Ombudsman: Opzeggen OV-abonnementen vaak onnodig lastig

  • auteur Madelon
  • Laatst geüpdatet:

123opzeggen merkte sinds het begin van de lockdown een explosieve stijging in het aantal opzeggingen voor OV-vervoerders. Helaas is het opzeggen van OV abonnementen niet zo eenvoudig als zou moeten en de OV Ombudsman trekt aan de bel.

Inhoudsopgave

    Telefonische klantenservice moeilijk bereikbaar

    Wanneer abonnees hun abonnement willen opzeggen worden ze in veel gevallen doorverwezen naar de telefonische klantenservice. Online opzeggen kan in veel gevallen niet. Dit is onhandig en door de drukte moeten mensen soms wel een half uur wachten voor ze eindelijk een medewerker aan de lijn of op de chat krijgen.

    Voordelen van 123opzeggen

    Dat is natuurlijk heel vervelend als je even snel een abonnement wil opzeggen. Niet gek dat steeds meer mensen kiezen voor de verzendservice van 123opzeggen. Geen wachttijden en je brief wordt rechtstreeks naar de goede afdeling van het OV-bedrijf gestuurd.

    Nederlandse NS treinen op een station.

    Opzeggen in twee stappen

    De lange wachttijden zijn alleen niet de aanleiding voor de ombudsman om aan de bel te trekken. Hij schrikt vooral van het feit dat opzeggen bij sommige bedrijven in twee stappen moet. Als je eenmaal hebt aangegeven dat je je abonnement niet meer wilt hebben, dan moet je nog langs een OV-automaat om je opzegging te bevestigen.

    Studenten in de knel

    Tegen dit probleem loopt de Ombudsman al sinds 2016 aan, omdat toen ook veel studenten in de problemen kwamen als zij hun studenten-OV abonnement niet op tijd annuleerden.

    Bekijk ook: Consumentenbond: 'Online opzeggen vaak te moeilijk'

    'Maak opzeggen makkelijker'

    De OV Ombudsman is van mening dat opzeggen onnodig moeilijk gemaakt wordt en dat dit anders moeten kunnen. Zo zou de opzegging in één stap moeten kunnen en is het onnodig om van mensen te verwachten dat ze langs een automaat moeten gaan om de opzegging te bevestigen.

    Twee studenten in de bus

    Dreiging met incassobureaus

    Ook zouden vervoerders hun abonnees een herinneringsmail moeten sturen als ze stap twee vergeten. Nu wordt het abonnement stilzwijgend verlengd en incasseert de vervoerder toch nieuw abonnementsgeld. Als de abonnee dit geld storneert – omdat ze in de veronderstelling zijn dat het abonnement is opgezegd – wordt er gedreigd met juridische stappen en incassobureaus

    Conclusie

    Sinds de lockdown stijgt het aantal opzeggingen van OV-abonnementen explosief, maar het proces blijft ingewikkeld en tijdrovend. De OV Ombudsman roept op tot vereenvoudiging, omdat het huidige systeem consumenten frustreert. 123opzeggen biedt een efficiënte oplossing zonder lange wachttijden en ingewikkelde stappen.

    Andere Artikelen

    Bekijk andere artikelen op onze blog

    De milieu-effecten van abonnementen De milieu-effecten van abonnementen

    Een manier waarop we ons steentje kunnen bijdragen aan een duurzame toekomst is door te kiezen vo...

    05 mei 2023 Lees verder
    Geen abonnementen meer op ChatGPT Plus; dit zijn de alternatieven Geen abonnementen meer op ChatGPT Plus; dit zijn de alternatieven

    ChatGPT, met name de betaalde versie ChatGPT Plus, heeft de wereld veroverd. Door de enorme vraag...

    28 november 2023 Lees verder
    Fietsverzekering: wanneer afsluiten en wanneer niet? Fietsverzekering: wanneer afsluiten en wanneer niet?

    Heb je een kostbare e-bike, dan kun je overwegen om die te verzekeren. Toch is het lang niet alti...

    16 april 2021 Lees verder
    Je uitvaartverzekering opzeggen: Tussen kist en keuze Je uitvaartverzekering opzeggen: Tussen kist en keuze

    Uitvaartverzekeringen zijn vaak een onopvallend maar geruststellend onderdeel van onze financiële...

    25 september 2023 Lees verder
    Een knip op je cloud: Tijd om Dropbox op te zeggen? Een knip op je cloud: Tijd om Dropbox op te zeggen?

    Dropbox Premium heeft recent besloten zijn onbeperkte opslagruimte in te perken. Duik met ons mee...

    01 september 2023 Lees verder
    Dit zijn onze meest opgezegde abonnementen van het afgelopen half jaar Dit zijn onze meest opgezegde abonnementen van het afgelopen half jaar

    Van beauty-kits tot binge-watchen, hier lees je meer over welke abonnementen het afgelopen half j...

    25 augustus 2023 Lees verder
    Goudmijn voor autofabrikanten: een abonnement op je auto Goudmijn voor autofabrikanten: een abonnement op je auto

    Autofabrikanten zetten vol in op een nieuw verdienmodel waarbij consumenten aanvullende functies...

    07 november 2023 Lees verder
    Amazon Prime verhoogt prijs van abonnement met 66 procent Amazon Prime verhoogt prijs van abonnement met 66 procent

    Streamingdienst Amazon Prime wordt binnenkort fors duurder in Nederland. Op dit moment kost de di...

    02 november 2023 Lees verder
    Zo kun je je abonnement opzeggen in een abonnementeneconomie Zo kun je je abonnement opzeggen in een abonnementeneconomie

    Een economie waar klanten betalen voor toegang tot producten en diensten in plaats van eenmalige...

    14 juli 2023 Lees verder
    Nog een abonnement: Meta komt met reclamevrije abonnementen Nog een abonnement: Meta komt met reclamevrije abonnementen

    Facebook-moederbedrijf Meta komt binnenkort met een nieuw abonnement waarbij gebruikers van Insta...

    02 november 2023 Lees verder
    Landschap
    Golf