OV chipkaart

OV Ombudsman: Opzeggen OV-abonnementen vaak onnodig lastig

  • auteur Madelon
  • Laatst geüpdatet:

123opzeggen merkte sinds het begin van de lockdown een explosieve stijging in het aantal opzeggingen voor OV-vervoerders. Helaas is het opzeggen van OV abonnementen niet zo eenvoudig als zou moeten en de OV Ombudsman trekt aan de bel.

Inhoudsopgave

    Telefonische klantenservice moeilijk bereikbaar

    Wanneer abonnees hun abonnement willen opzeggen worden ze in veel gevallen doorverwezen naar de telefonische klantenservice. Online opzeggen kan in veel gevallen niet. Dit is onhandig en door de drukte moeten mensen soms wel een half uur wachten voor ze eindelijk een medewerker aan de lijn of op de chat krijgen.

    Voordelen van 123opzeggen

    Dat is natuurlijk heel vervelend als je even snel een abonnement wil opzeggen. Niet gek dat steeds meer mensen kiezen voor de verzendservice van 123opzeggen. Geen wachttijden en je brief wordt rechtstreeks naar de goede afdeling van het OV-bedrijf gestuurd.

    Nederlandse NS treinen op een station.

    Opzeggen in twee stappen

    De lange wachttijden zijn alleen niet de aanleiding voor de ombudsman om aan de bel te trekken. Hij schrikt vooral van het feit dat opzeggen bij sommige bedrijven in twee stappen moet. Als je eenmaal hebt aangegeven dat je je abonnement niet meer wilt hebben, dan moet je nog langs een OV-automaat om je opzegging te bevestigen.

    Studenten in de knel

    Tegen dit probleem loopt de Ombudsman al sinds 2016 aan, omdat toen ook veel studenten in de problemen kwamen als zij hun studenten-OV abonnement niet op tijd annuleerden.

    Bekijk ook: Consumentenbond: 'Online opzeggen vaak te moeilijk'

    'Maak opzeggen makkelijker'

    De OV Ombudsman is van mening dat opzeggen onnodig moeilijk gemaakt wordt en dat dit anders moeten kunnen. Zo zou de opzegging in één stap moeten kunnen en is het onnodig om van mensen te verwachten dat ze langs een automaat moeten gaan om de opzegging te bevestigen.

    Twee studenten in de bus

    Dreiging met incassobureaus

    Ook zouden vervoerders hun abonnees een herinneringsmail moeten sturen als ze stap twee vergeten. Nu wordt het abonnement stilzwijgend verlengd en incasseert de vervoerder toch nieuw abonnementsgeld. Als de abonnee dit geld storneert – omdat ze in de veronderstelling zijn dat het abonnement is opgezegd – wordt er gedreigd met juridische stappen en incassobureaus

    Conclusie

    Sinds de lockdown stijgt het aantal opzeggingen van OV-abonnementen explosief, maar het proces blijft ingewikkeld en tijdrovend. De OV Ombudsman roept op tot vereenvoudiging, omdat het huidige systeem consumenten frustreert. 123opzeggen biedt een efficiënte oplossing zonder lange wachttijden en ingewikkelde stappen.

    Landschap
    Golf