Vrouw zit met haar handen on het haar achter haar laptop

Opzeggen abonnementen bij veel bedrijven nog steeds te moeilijk

  • auteur Jelle
  • Laatst geüpdatet:

In 2020 publiceerden we al eerder een blog over een onderzoek van de Consumentenbond. Hierin gaven zij toen aan dat bedrijven het vaak onnodig moeilijk maken om abonnementen op te zeggen. Hiermee overtreden ze een belangrijke wet en hetzelfde onderzoek is nu nogmaals uitgevoerd. 

Inhoudsopgave

Wat zegt de wet over opzeggen?

In december 2011 werd Wet van Dam in het leven geroepen om consumenten te beschermen. Tot die tijd mochten bedrijven contracten en abonnementen stilzwijgend verlengen met eenzelfde contractperiode.

Mensen zitten te lang vast aan een abonnement

Hierdoor zaten mensen vaak lang aan een abonnement vast als ze vergaten op te zeggen en konden de kosten hoog oplopen.

Je moet maandelijks kunnen opzeggen

Inmiddels is het dankzij Wet van Dam zo dat consumenten na de eerste contractperiode maandelijks moeten kunnen opzeggen. Bovendien moet die opzegging altijd kunnen op de manier waarop het abonnement destijds is afgesloten.

Er moet een telefoonnummer beschikbaar zijn

Heb je dit telefonisch gedaan, dan moet er een telefoonnummer beschikbaar zijn. Vaak schort het echter aan de online opzegmogelijkheid. Het aanmelden gaat vrijwel altijd zonder problemen online, maar wanneer je op dezelfde manier je contract wilt opzeggen is dit vaak een stuk lastiger. Niet de bedoeling natuurlijk.

Vrouw is ontevreden als ze belt met de klantenservice om haar abonnement op te zeggen

Verzekeringen vallen buiten sommige regels

Alleen verzekeringen vallen buiten de hierboven genoemde regels. Toch denken andere bedrijven ook steeds vaker dat zij tot de uitzonderingen behoren, terwijl dit niet het geval is.Het is natuurlijk niet wenselijk voor bedrijven om snel online opzeggen te promoten en daarom stoppen ze deze mogelijkheden vaak diep weg op de website of beweren ze dat online opzeggen een tijdrovend klusje is, waardoor tijdig opzeggen wellicht niet mogelijk is.

Consumentenbond stelt onderzoek in

Hier is De Consumentenbond niet blij mee en stelt zelfs in haar onderzoek dat goede doelen de consument een schuldgevoel aanpraten als zij hun donatie willen intrekken.

Eerdere berisping heeft geen effect op de rest

Door het onderzoek in 2020 heeft de Autoriteit Consument & Markt een aantal kranten, tijdschriften en loterijen op de vingers getikt. In deze sectoren is nu ook een duidelijke verbetering zichtbaar, maar dit heeft andere sectoren niet aangestoken.

Man zegt abonnement op met zijn telefoon

De consumentenbond

Tijd voor actie, moet De Consumentenbond gedacht hebben. 123 bedrijven werden ongezocht en 32 hiervan werden aangesproken op hun gedrag. 16 van die bedrijven voerden vervolgens veranderingen door, maar sommige bedrijven weigeren hun opzegmogelijkheden aan te passen.

Abonnementen opzeggen

Je abonnement op Ziggo opzeggen is niet zo makkelijk als het zou horen en ook Eneco opzeggen is bovengemiddeld lastig. Gelukkig kun je abonnementen bij deze bedrijven altijd nog eenvoudig opzeggen met een opzegbrief van 123opzeggen.

Lees ook: Mogen abonnementskosten zomaar verhoogd worden?

Conclusie

Het onderzoek van de Consumentenbond toont opnieuw aan dat bedrijven vaak de Wet van Dam overtreden door het moeilijk te maken om abonnementen op te zeggen. Hoewel sommige sectoren verbeteringen laten zien na eerdere berispingen, blijft de naleving van deze wet problematisch. Gelukkig biedt 123opzeggen een oplossing om abonnementen eenvoudig op te zeggen. 

Andere Artikelen

Bekijk andere artikelen op onze blog

De opkomst van abonnementsmodellen: alles wat je moet weten De opkomst van abonnementsmodellen: alles wat je moet weten

Er is een opvallende trend in de hedendaagse consumentenmarkt: abonnementsmodellen. Of het nu gaa...

22 juni 2023 Lees verder
Abonnementen: hoe gemak ongemerkt je maandelijkse kosten verhoogt Abonnementen: hoe gemak ongemerkt je maandelijkse kosten verhoogt

We betalen steeds vaker maandelijks voor minder noodzakelijke dingen. Maar heb je abonnementen op...

26 oktober 2020 Lees verder
Dit zijn de bekendste sportscholen in Nederland Dit zijn de bekendste sportscholen in Nederland

De populariteit van sportscholen is de afgelopen jaren enorm toegenomen. Daarom hebben we de mees...

15 november 2023 Lees verder
Viaplay opzeggen: zo doe je dat snel en eenvoudig Viaplay opzeggen: zo doe je dat snel en eenvoudig

Viaplay is een populaire streamingdienst met een breed aanbod aan films, series, sport en meer. T...

23 januari 2025 Lees verder
Wat is beter? Sim Only of een telefoon met een abonnement Wat is beter? Sim Only of een telefoon met een abonnement

Bij het vergelijken van een Sim Only-abonnement met een telefoonabonnement, draait het allemaal o...

08 mei 2024 Lees verder
Telegraaf abonnement opzeggen: zo pak je dat eenvoudig aan Telegraaf abonnement opzeggen: zo pak je dat eenvoudig aan

Ben je niet langer tevreden met je abonnement op De Telegraaf of wil je simpelweg overstappen naa...

23 januari 2025 Lees verder
Drie tips voor het aangaan of opzeggen van je abonnement Drie tips voor het aangaan of opzeggen van je abonnement

Soms neem je te snel een beslissing als je een abonnement aan gaat, waardoor je spijt krijgt van...

05 augustus 2022 Lees verder
Deze vijf abonnementen werden het vaakst opgezegd in Q4 2022 Deze vijf abonnementen werden het vaakst opgezegd in Q4 2022

In het vierde kwartaal van 2022 werden er bij 123opzeggen weer veel abonnementen opgezegd. Maar w...

24 januari 2023 Lees verder
HP overweegt inktabonnement verplicht bij aanschaf printer HP overweegt inktabonnement verplicht bij aanschaf printer

HP gaat al enige tijd de confrontatie aan met niet-originele inktcartridges. Deze cartridges word...

23 januari 2024 Lees verder
Welke verzekeringen zijn verplicht (en verstandig) in Nederland? Welke verzekeringen zijn verplicht (en verstandig) in Nederland?

Om te voorkomen dat je te veel verzekeringen afsluit en te veel premie betaalt, hebben we een lij...

01 maart 2021 Lees verder
Landschap
Golf