Vrouw zit met haar handen on het haar achter haar laptop

Opzeggen abonnementen bij veel bedrijven nog steeds te moeilijk

  • auteur Jelle
  • Laatst geüpdatet:

In 2020 publiceerden we al eerder een blog over een onderzoek van de Consumentenbond. Hierin gaven zij toen aan dat bedrijven het vaak onnodig moeilijk maken om abonnementen op te zeggen. Hiermee overtreden ze een belangrijke wet en hetzelfde onderzoek is nu nogmaals uitgevoerd. 

Inhoudsopgave

Wat zegt de wet over opzeggen?

In december 2011 werd Wet van Dam in het leven geroepen om consumenten te beschermen. Tot die tijd mochten bedrijven contracten en abonnementen stilzwijgend verlengen met eenzelfde contractperiode.

Mensen zitten te lang vast aan een abonnement

Hierdoor zaten mensen vaak lang aan een abonnement vast als ze vergaten op te zeggen en konden de kosten hoog oplopen.

Je moet maandelijks kunnen opzeggen

Inmiddels is het dankzij Wet van Dam zo dat consumenten na de eerste contractperiode maandelijks moeten kunnen opzeggen. Bovendien moet die opzegging altijd kunnen op de manier waarop het abonnement destijds is afgesloten.

Er moet een telefoonnummer beschikbaar zijn

Heb je dit telefonisch gedaan, dan moet er een telefoonnummer beschikbaar zijn. Vaak schort het echter aan de online opzegmogelijkheid. Het aanmelden gaat vrijwel altijd zonder problemen online, maar wanneer je op dezelfde manier je contract wilt opzeggen is dit vaak een stuk lastiger. Niet de bedoeling natuurlijk.

Vrouw is ontevreden als ze belt met de klantenservice om haar abonnement op te zeggen

Verzekeringen vallen buiten sommige regels

Alleen verzekeringen vallen buiten de hierboven genoemde regels. Toch denken andere bedrijven ook steeds vaker dat zij tot de uitzonderingen behoren, terwijl dit niet het geval is.Het is natuurlijk niet wenselijk voor bedrijven om snel online opzeggen te promoten en daarom stoppen ze deze mogelijkheden vaak diep weg op de website of beweren ze dat online opzeggen een tijdrovend klusje is, waardoor tijdig opzeggen wellicht niet mogelijk is.

Consumentenbond stelt onderzoek in

Hier is De Consumentenbond niet blij mee en stelt zelfs in haar onderzoek dat goede doelen de consument een schuldgevoel aanpraten als zij hun donatie willen intrekken.

Eerdere berisping heeft geen effect op de rest

Door het onderzoek in 2020 heeft de Autoriteit Consument & Markt een aantal kranten, tijdschriften en loterijen op de vingers getikt. In deze sectoren is nu ook een duidelijke verbetering zichtbaar, maar dit heeft andere sectoren niet aangestoken.

Man zegt abonnement op met zijn telefoon

De consumentenbond

Tijd voor actie, moet De Consumentenbond gedacht hebben. 123 bedrijven werden ongezocht en 32 hiervan werden aangesproken op hun gedrag. 16 van die bedrijven voerden vervolgens veranderingen door, maar sommige bedrijven weigeren hun opzegmogelijkheden aan te passen.

Abonnementen opzeggen

Je abonnement op Ziggo opzeggen is niet zo makkelijk als het zou horen en ook Eneco opzeggen is bovengemiddeld lastig. Gelukkig kun je abonnementen bij deze bedrijven altijd nog eenvoudig opzeggen met een opzegbrief van 123opzeggen.

Lees ook: Mogen abonnementskosten zomaar verhoogd worden?

Conclusie

Het onderzoek van de Consumentenbond toont opnieuw aan dat bedrijven vaak de Wet van Dam overtreden door het moeilijk te maken om abonnementen op te zeggen. Hoewel sommige sectoren verbeteringen laten zien na eerdere berispingen, blijft de naleving van deze wet problematisch. Gelukkig biedt 123opzeggen een oplossing om abonnementen eenvoudig op te zeggen. 

Andere Artikelen

Bekijk andere artikelen op onze blog

Fietsverzekering: wanneer afsluiten en wanneer niet? Fietsverzekering: wanneer afsluiten en wanneer niet?

Heb je een kostbare e-bike, dan kun je overwegen om die te verzekeren. Toch is het lang niet alti...

16 april 2021 Lees verder
Je uitvaartverzekering opzeggen: Tussen kist en keuze Je uitvaartverzekering opzeggen: Tussen kist en keuze

Uitvaartverzekeringen zijn vaak een onopvallend maar geruststellend onderdeel van onze financiële...

25 september 2023 Lees verder
Een knip op je cloud: Tijd om Dropbox op te zeggen? Een knip op je cloud: Tijd om Dropbox op te zeggen?

Dropbox Premium heeft recent besloten zijn onbeperkte opslagruimte in te perken. Duik met ons mee...

01 september 2023 Lees verder
Dit zijn onze meest opgezegde abonnementen van het afgelopen half jaar Dit zijn onze meest opgezegde abonnementen van het afgelopen half jaar

Van beauty-kits tot binge-watchen, hier lees je meer over welke abonnementen het afgelopen half j...

25 augustus 2023 Lees verder
Goudmijn voor autofabrikanten: een abonnement op je auto Goudmijn voor autofabrikanten: een abonnement op je auto

Autofabrikanten zetten vol in op een nieuw verdienmodel waarbij consumenten aanvullende functies...

07 november 2023 Lees verder
Amazon Prime verhoogt prijs van abonnement met 66 procent Amazon Prime verhoogt prijs van abonnement met 66 procent

Streamingdienst Amazon Prime wordt binnenkort fors duurder in Nederland. Op dit moment kost de di...

02 november 2023 Lees verder
Zo kun je je abonnement opzeggen in een abonnementeneconomie Zo kun je je abonnement opzeggen in een abonnementeneconomie

Een economie waar klanten betalen voor toegang tot producten en diensten in plaats van eenmalige...

14 juli 2023 Lees verder
Nog een abonnement: Meta komt met reclamevrije abonnementen Nog een abonnement: Meta komt met reclamevrije abonnementen

Facebook-moederbedrijf Meta komt binnenkort met een nieuw abonnement waarbij gebruikers van Insta...

02 november 2023 Lees verder
Met een auto abonnement ben je straks geen eigenaar meer van een auto Met een auto abonnement ben je straks geen eigenaar meer van een auto

Auto-abonnementen vormen een opkomende trend die de traditionele normen van autobezit uitdaagt. W...

25 januari 2024 Lees verder
Streamen populaire series duurder dan een tv-abonnement Streamen populaire series duurder dan een tv-abonnement

Om bij te blijven met populaire series zijn meerdere abonnementen bij verschillende streamingdien...

29 februari 2024 Lees verder
Landschap
Golf