Vrouw zit met haar handen on het haar achter haar laptop

Opzeggen abonnementen bij veel bedrijven nog steeds te moeilijk

  • auteur Jelle
  • Laatst geüpdatet:

In 2020 publiceerden we al eerder een blog over een onderzoek van de Consumentenbond. Hierin gaven zij toen aan dat bedrijven het vaak onnodig moeilijk maken om abonnementen op te zeggen. Hiermee overtreden ze een belangrijke wet en hetzelfde onderzoek is nu nogmaals uitgevoerd. 

Inhoudsopgave

Wat zegt de wet over opzeggen?

In december 2011 werd Wet van Dam in het leven geroepen om consumenten te beschermen. Tot die tijd mochten bedrijven contracten en abonnementen stilzwijgend verlengen met eenzelfde contractperiode.

Mensen zitten te lang vast aan een abonnement

Hierdoor zaten mensen vaak lang aan een abonnement vast als ze vergaten op te zeggen en konden de kosten hoog oplopen.

Je moet maandelijks kunnen opzeggen

Inmiddels is het dankzij Wet van Dam zo dat consumenten na de eerste contractperiode maandelijks moeten kunnen opzeggen. Bovendien moet die opzegging altijd kunnen op de manier waarop het abonnement destijds is afgesloten.

Er moet een telefoonnummer beschikbaar zijn

Heb je dit telefonisch gedaan, dan moet er een telefoonnummer beschikbaar zijn. Vaak schort het echter aan de online opzegmogelijkheid. Het aanmelden gaat vrijwel altijd zonder problemen online, maar wanneer je op dezelfde manier je contract wilt opzeggen is dit vaak een stuk lastiger. Niet de bedoeling natuurlijk.

Vrouw is ontevreden als ze belt met de klantenservice om haar abonnement op te zeggen

Verzekeringen vallen buiten sommige regels

Alleen verzekeringen vallen buiten de hierboven genoemde regels. Toch denken andere bedrijven ook steeds vaker dat zij tot de uitzonderingen behoren, terwijl dit niet het geval is.Het is natuurlijk niet wenselijk voor bedrijven om snel online opzeggen te promoten en daarom stoppen ze deze mogelijkheden vaak diep weg op de website of beweren ze dat online opzeggen een tijdrovend klusje is, waardoor tijdig opzeggen wellicht niet mogelijk is.

Consumentenbond stelt onderzoek in

Hier is De Consumentenbond niet blij mee en stelt zelfs in haar onderzoek dat goede doelen de consument een schuldgevoel aanpraten als zij hun donatie willen intrekken.

Eerdere berisping heeft geen effect op de rest

Door het onderzoek in 2020 heeft de Autoriteit Consument & Markt een aantal kranten, tijdschriften en loterijen op de vingers getikt. In deze sectoren is nu ook een duidelijke verbetering zichtbaar, maar dit heeft andere sectoren niet aangestoken.

Man zegt abonnement op met zijn telefoon

De consumentenbond

Tijd voor actie, moet De Consumentenbond gedacht hebben. 123 bedrijven werden ongezocht en 32 hiervan werden aangesproken op hun gedrag. 16 van die bedrijven voerden vervolgens veranderingen door, maar sommige bedrijven weigeren hun opzegmogelijkheden aan te passen.

Abonnementen opzeggen

Je abonnement op Ziggo opzeggen is niet zo makkelijk als het zou horen en ook Eneco opzeggen is bovengemiddeld lastig. Gelukkig kun je abonnementen bij deze bedrijven altijd nog eenvoudig opzeggen met een opzegbrief van 123opzeggen.

Lees ook: Mogen abonnementskosten zomaar verhoogd worden?

Conclusie

Het onderzoek van de Consumentenbond toont opnieuw aan dat bedrijven vaak de Wet van Dam overtreden door het moeilijk te maken om abonnementen op te zeggen. Hoewel sommige sectoren verbeteringen laten zien na eerdere berispingen, blijft de naleving van deze wet problematisch. Gelukkig biedt 123opzeggen een oplossing om abonnementen eenvoudig op te zeggen. 

Andere Artikelen

Bekijk andere artikelen op onze blog

Abonnement beu? Zo moet je Videoland opzeggen Abonnement beu? Zo moet je Videoland opzeggen

Uitgekeken op Videoland? Of wil je eens ergens anders streamen? Videoland opzeggen kan op twee ma...

16 augustus 2021 Lees verder
Lexa opzeggen: zo kun je je abonnement makkelijk stopzetten Lexa opzeggen: zo kun je je abonnement makkelijk stopzetten

Heb je genoeg van online daten of ben je klaar om een nieuwe stap te zetten? Het opzeggen van je...

16 december 2024 Lees verder
Moet ik mijn abonnement verplicht telefonisch opzeggen? Moet ik mijn abonnement verplicht telefonisch opzeggen?

Je abonnement of lidmaatschap opzeggen zou weinig moeite moeten kosten. Toch kan het voor veel me...

21 januari 2021 Lees verder
KiKa opzeggen: zo kun je snel en eenvoudig je donatie stopzetten KiKa opzeggen: zo kun je snel en eenvoudig je donatie stopzetten

KiKa (Stichting Kinderen Kankervrij) zet zich in voor onderzoek naar kinderkanker en biedt steun...

20 december 2024 Lees verder
Veronica Magazine opzeggen: zo regel je het snel en simpel Veronica Magazine opzeggen: zo regel je het snel en simpel

Veronica Magazine is al jarenlang een vertrouwde gids voor uitgebreide informatie over televisiep...

20 december 2024 Lees verder
Consumentenbond: 'Online opzeggen vaak te moeilijk' Consumentenbond: 'Online opzeggen vaak te moeilijk'

Consumenten komen vaak hoge drempels tegen als ze hun abonnement willen opzeggen. De Consumentenb...

03 januari 2020 Lees verder
Kek Mama opzeggen: zo stop je eenvoudig je abonnement Kek Mama opzeggen: zo stop je eenvoudig je abonnement

Kek Mama is een geliefd tijdschrift voor moeders, met inspirerende verhalen, handige tips en herk...

23 december 2024 Lees verder
Varagids opzeggen: zo stop je eenvoudig je abonnement Varagids opzeggen: zo stop je eenvoudig je abonnement

De Varagids is een geliefde televisiegids die al jarenlang kijkers informeert over het beste aanb...

31 december 2024 Lees verder
CV.nl opzeggen: hoe beëindig je eenvoudig je abonnement? CV.nl opzeggen: hoe beëindig je eenvoudig je abonnement?

CV.nl biedt een handige dienst waarmee je professioneel ogende cv’s kunt maken, maar soms wil je...

31 december 2024 Lees verder
KiKa Loterij opzeggen: zo stop je eenvoudig je deelname KiKa Loterij opzeggen: zo stop je eenvoudig je deelname

De KiKa Loterij, georganiseerd door Stichting Beheer Loterijgelden KiKa, ondersteunt belangrijk o...

20 december 2024 Lees verder
Landschap
Golf