Opzeggen abonnementen bij veel bedrijven nog steeds te moeilijk

Opzeggen abonnementen bij veel bedrijven nog steeds te moeilijk

26 april 2022

In 2020 publiceerden we al eerder een blog over een onderzoek van de Consumentenbond. Hierin gaven zij toen aan dat bedrijven het vaak onnodig moeilijk maken om abonnementen op te zeggen. Hiermee overtreden ze een belangrijke wet en hetzelfde onderzoek is nu nogmaals uitgevoerd. Wat blijkt: veel bedrijven lappen de regels nog steeds aan hun laars…

Wat zegt de wet over opzeggen?

In december 2011 werd Wet van Dam in het leven geroepen om consumenten te beschermen. Tot die tijd mochten bedrijven contracten en abonnementen stilzwijgend verlengen met eenzelfde contractperiode. Hierdoor zaten mensen vaak lang aan een abonnement vast als ze vergaten op te zeggen en konden de kosten hoog oplopen. Inmiddels is het dankzij Wet van Dam zo dat consumenten na de eerste contractperiode maandelijks moeten kunnen opzeggen. Bovendien moet die opzegging altijd kunnen op de manier waarop het abonnement destijds is afgesloten. Heb je dit telefonisch gedaan, dan moet er een telefoonnummer beschikbaar zijn. Vaak schort het echter aan de online opzegmogelijkheid. Het aanmelden gaat vrijwel altijd zonder problemen online, maar wanneer je op dezelfde manier je contract wilt opzeggen is dit vaak een stuk lastiger. Niet de bedoeling natuurlijk.

Lees ook: Wat betekent de Wet van Dam voor je abonnementen?

Uitzondering of dwars?

Alleen verzekeringen vallen buiten de hierboven genoemde regels. Toch denken andere bedrijven ook steeds vaker dat zij tot de uitzonderingen behoren, terwijl dit niet het geval is. Het is natuurlijk niet wenselijk voor bedrijven om snel online opzeggen te promoten en daarom stoppen ze deze mogelijkheden vaak diep weg op de website of beweren ze dat online opzeggen een tijdrovend klusje is, waardoor tijdig opzeggen wellicht niet mogelijk is. Deze onzekerheid zorgt ervoor dat consumenten naar de telefoon grijpen en dit is natuurlijk de uitgelezen kans voor gehaaide verkopers om de consument te behouden. Hier is De Consumentenbond niet blij mee en stelt zelfs in haar onderzoek dat goede doelen de consument een schuldgevoel aanpraten als zij hun donatie willen intrekken.

Eerdere berisping heeft geen effect op de rest

Door het onderzoek in 2020 heeft de Autoriteit Consument & Markt een aantal kranten, tijdschriften en loterijen op de vingers getikt. In deze sectoren is nu ook een duidelijke verbetering zichtbaar, maar dit heeft andere sectoren niet aangestoken. Tijd voor actie, moet De Consumentenbond gedacht hebben. 123 bedrijven werden ongezocht en 32 hiervan werden aangesproken op hun gedrag. 16 van die bedrijven voerden vervolgens veranderingen door, maar sommige bedrijven weigeren hun opzegmogelijkheden aan te passen. Je abonnement op Ziggo opzeggen is niet zo makkelijk als het zou horen en ook Eneco opzeggen is bovengemiddeld lastig. Gelukkig kun je abonnementen bij deze bedrijven altijd nog eenvoudig opzeggen met een opzegbrief van 123opzeggen.

Lees ook: Mogen abonnementskosten zomaar verhoogd worden?