Opzeggen in 2025, dit zijn de meest opgezegde abonnementen en donaties bij 123opzeggen
-
Jelle
2025 was het jaar waarin de Nederlander niet alleen de broekriem aanhaalde, maar de hele financiële garderobe fundamenteel herzag. Terwijl de inflatiecijfers stabiliseerden, bleef de druk op de bankrekening onverminderd groot waardoor men sneller een donatie of abonnement opzegde.
De meest opgezegde abonnementen van 2025
Wanneer Nederlanders besluiten om hun vaste lasten op te schonen, ontstaat er een fascinerende hiërarchie. In 2025 zagen we dat we sneller afscheid nemen van onze dromen en onze gezondheidsdoelen dan van ons dagelijks entertainment, en dat terwijl meer dan de helft van de Nederlanders obesitas heeft. We blikken terug op 2025 en hebben daarom een ranglijst opgesteld met de meest opgezegde abonnementen en donaties.
|
Rang |
Merk |
Categorie |
|
1 |
Sport |
|
|
2 |
Loterijen |
|
|
3 |
Media |
|
|
4 |
Goede doelen |
|
|
5 |
Vervoer |
|
|
6 |
Media |
|
|
7 |
Overig |
|
|
8 |
Loterijen |
|
|
9 |
Loterijen |
|
|
10 |
Overig |
Trend 1: De EasyPark blamage
Een van de meest spraakmakende uitschieters van 2025 is de positie van EasyPark. De app voert de categorie vervoer met een enorme voorsprong aan. Easypark besloot in april om de servicekosten te verhogen van een vast tarief van €0,39 per actie naar 15% van het parkeertarief. Klanten waren hier woest over en besloten massaal op te zeggen.
De verhoudingen binnen onze data vertellen een helder verhaal: de parkeer-app wordt vele malen vaker opgezegd dan de pechhulp van de ANWB. Veiligheid onderweg blijft een noodzaak, terwijl je ook met app van de ANWB kan parkeren.
Wil je meer weten over de verhoging van de servicekosten? Lees dan waarom mensen zo boos waren op EasyPark.
Trend 2: Woningplatforms Rentola en Rentumo
In de schaduw van de aanhoudende woningcrisis onthult onze data een pijnlijk maatschappelijk sentiment. De moed onder woningzoekenden lijkt in 2025 definitief te zijn gezakt. Betaalde zoekplatforms zoals Rentola en Rentumo worden op grote schaal stopgezet. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de slechte reviews die zij krijgen. Daar valt veelal te lezen dat het opzeggen van deze diensten lastig is.
Het feit dat we in 2025 bijna even vaak stoppen met het zoeken naar een woning als met het steunen van een groot goed doel als KiKa, spreekt boekdelen over de moedeloosheid op de huidige huizenmarkt.
Trend 3: Jagen op zombie abonnementen
2025 was ook het jaar van de grote bankrekening-audit. De Nederlander is diep in de kleine lettertjes van zijn afschriften gedoken om afscheid te nemen van zogenaamde 'zombie-abonnementen'. Dit zijn de diensten die vaak ongemerkt op de achtergrond draaien, maar over de looptijd flink wat geld afschrijven.
Denk hierbij aan extra elektronica verzekeringen bij Domestic & General of specifieke verzamelhobby's zoals bij het Amsterdams Muntkantoor. Zelfs digitale beveiliging ontsnapte niet aan de bezem: McAfee prijkt zelfs in onze op 10. Het lijkt erop dat we in tijden van schaarste liever een digitaal risico lopen dan maandelijks een bedrag afstaan aan software die we niet dagelijks voelen.

De top 3 opzeggingen per categorie
Om een volledig beeld te krijgen van de bezuinigingsdrift, hebben we de top 3 uitschieters per categorie op een rij gezet, gebaseerd op de jaarcijfers van 2025:
Sport: Op weg naar overgewicht
-
Fitfast: De onbetwiste nummer één van 2025; nergens werd de handdoek vaker in de ring gegooi.
-
Ron Haans Sportschool: Een verre tweede in deze lijst van stopgezette abonnementen.
-
040FIT: Maakt de top van afgehaakte goede voornemens compleet.
Kom op mensen, sporten is goed voor je, kom eens met je lichaam van de bank af en begin te bewegen. Onze lieve Heer heeft ons niet voor niets twee stelten gegeven...
Loterijen: De ratio heeft verloren
-
Postcode Loterij: De droom van de hoofdprijs sneuvelt als eerste bij een financiële opschoning. Want stiekem weetje wel dat je bijna geen kans maakt op de jackpot, toch weet men het schaarste principe van Cialdini goed te passen.
-
Lot of Happiness: Consumenten ruilen hun kansen in voor directe koopkracht op hun eigen rekening in plaats van hopen op betere tijden. Je kan beter zelf aan de slag gaan!
-
VriendenLoterij: De solidariteit met loterij-projecten wankelt zodra je je eigen (lege) portemonnee trekt, het riekt naar salonsocialisme.
Media: De strijd om de vrije tijd
-
Netflix: Blijft ondanks de populariteit de meest opgezegde streamingdienst na opeenvolgende prijsstijgingen. Doordat Netflix haar prijzen flink verhoogd heeft de afgelopen tijd vinden mensen het wel welletjes geweest.
-
Amazon Prime: Wordt vaak als 'secundaire' dienst opgeofferd om ruimte te maken. Daarnaast introduceerde Amazon Prime ineens stukjes reclame tussen je serie door en daar waren mensen niet van gediend. Helemaal niet toen bleek dat je meer moest betalen om geen reclame meer te hebben.
-
DPG Media: Ook kranten en tijdschriften moesten vaker plaatsmaken voor gratis online alternatieven.
Goede doelen: De paradox van het kind
-
KiKa: Het meest opgezegde goede doel van Nederland in 2025.
-
Stichting Kinderfondsen Nederland: Laat zien dat kinderdoelen dit jaar de hardste klappen vangen.
-
CliniClowns: Emotionele giften blijken in de praktijk helaas het meest kwetsbaar tijdens bezuinigingen.
Ondanks dat mensen in 2025 veel goede doelen bleken te steunen viel het ons op dat er dit jaar ook veel goede doelen werden opgezegd. Donaties worden daarnaast vaak gezien als een optie, niet als een verplichting. Vaak is zo'n donatie een emotioneel besluit die is genomen bij iemand op straat of na een emotioneel beladen filmpje online.
Andere opvallende categorieën
-
Dating: De zoektocht naar liefde werd vaker gestaakt bij Lexa-Ourtime, Findpartner en Lexa. Dit kunnen twee dingen betekenen; of men vind sneller en vaker de liefde of het leverde niets op.
-
Politiek: Betrokkenheid verslapte bij Forum voor Democratie, Nieuw Sociaal Contract (NSC) en de PvdA.
-
Verzekeringen: Specialistische polissen van Kingpolis sneuvelden vaker dan de algemene verzekeringen van de ANWB of Voogd & Voogd.
-
Telecom: Prijsbewuste overstappers verlieten vooral Odido, Lebara en KPN op zoek naar scherpere tarieven.
Conclusie
De data van 123opzeggen over 2025 vertelt het verhaal van een consument die de controle terugpakt. We zeggen niet alleen op uit noodzaak, maar vooral uit onvrede over prijsstijgingen en een gebrek aan tastbaar resultaat. Of het nu de EasyPark-exodus is na ingrijpende tariefwijzigingen of de woon-wanhoop bij Rentola; de Nederlander weigert in 2025 nog langer te betalen voor diensten die niet direct bijdragen aan hun persoonlijk welzijn of de stabiliteit van hun portemonnee.