Jouw rechten bij abonnementen opzeggen of verlengen

Jouw rechten bij abonnementen opzeggen of verlengen

08 april 2021

Een abonnement is tegenwoordig zo afgesloten. Maar, opzeggen…? Dat blijkt vaak een stuk lastiger. Daarvoor moet je al gauw de telefoon oppakken en zo’n ongemakkelijk gesprek voeren. Dan zou online opzeggen toch een stuk makkelijker zijn. De vraag is alleen of dit wel mogelijk is bij alle contracten, lidmaatschappen en donaties. Wanneer en op welke manier mag je eigenlijk een abonnement opzeggen? Met andere woorden: wat zijn jouw rechten als consument als het gaat het opzeggen of verlengen van abonnementen?

Wet van Dam

Als consument word je in Nederland beschermd door de Wet Van Dam. Die bepaalt dat abonnementen op ieder moment mogen worden opgezegd. Wel geldt daarvoor een opzegtermijn van maximaal een maand. Opzeggen mag volgens de wet ook altijd op dezelfde manier als je het abonnement bent aangegaan. Dus wanneer je bijvoorbeeld via internet een verzekering hebt afgesloten, moet je die polis ook online kunnen opzeggen.

Abonnement voor vaste periode

Aan een abonnement voor een vaste periode zit je vast. Sluit je een contract af voor een half jaar, dan zul je ook voor zes maanden moeten betalen. Je kunt de organisatie vragen of je eerder mag stoppen, maar daar heb je geen recht op. Bij veel contracten moet je dan bovendien vaak een opzegvergoeding betalen. Voor veel abonnementen geldt dat ze niet langer dan een jaar mogen duren. Als ze wel langer doorlopen, moeten ze op ieder moment kunnen worden opgezegd. Maar… waar regels zijn, zijn uitzonderingen!

Telecom

In de telecom werkt het iets anders. Of je kunt opzeggen, hangt ervan af of het abonnement een einddatum heeft of niet. Voor internet, tv en/of bellen sluit je vaak een contract af voor één of twee jaar. Zodra de afgesproken termijn verloopt, loopt het abonnement door zonder einddatum. Je kunt dan opzeggen met een maand opzegtermijn. Tussentijds opzeggen is niet mogelijk. Wil je dat toch? Lees dan de algemene voorwaarden van je provider goed door. Mocht het tóch mogelijk zijn om op te zeggen, dan vragen telecombedrijven meestal een afkoopsom. Je zult dan alle resterende maandbedragen in klap over moeten maken.

(Automatische) verlenging

Zodra een abonnement afloopt, mag deze alleen automatisch worden verlengd als het daarna op ieder moment kan worden opgezegd. Ook hier geldt de opzegtermijn van een maand. Voor sommige bedrijven, zoals de meeste sportscholen, betaal je een voorschot als je verlengt. Je betaalt dus meteen voor het hele jaar. Besluit je eerder op te zeggen? Dan kun je het resterende bedrag terugkrijgen. Stel: je zegt na 6 maanden op, dan krijg je de helft van het totaalbedrag gewoon teruggestort.

Tijdschriften en dagbladen

Ook als je abonnee bent van een krant of tijdschrift, gelden voor jou andere regels. Na afloop van de eerste contractperiode mag jouw abonnement namelijk worden verlengd voor hooguit drie maanden óf voor onbepaalde tijd – zonder einddatum dus. Wordt het blad minder dan één keer per maand (bijvoorbeeld per kwartaal) bezorgd en loopt het contract langer dan een jaar? Dan mag je na een jaar opzeggen, met een opzegtermijn van maximaal drie maanden. Je abonnement zou dus nog tot drie maanden nadat je hebt opgezegd kunnen doorlopen.

Proefperiodes

Een proefabonnement op een krant of tijdschrift mag zonder jouw toestemming niet worden verlengd. Het stopt automatisch na de afgesproken proefperiode. Heb je bijvoorbeeld een proefabonnement genomen op de Volkskrant? Dan hoef je niets te doen en stopt het op de afgesproken datum. Andere proefabonnementen mogen wel automatisch worden omgezet in een abonnement, maar wel alleen als dat voor onbepaalde tijd is. Zo’n abonnement kun je ook gewoon opzeggen wanneer je wilt, met de vaste maximaal opzegtermijn van een maand.

Lid van een vereniging?

Bij verenigingen, zoals de ANWB, is het verenigingsrecht van kracht. Als lid ben je afhankelijk van voorwaarden die voor iedere vereniging weer anders zijn. De precieze regels over opzeggen zijn terug te vinden in de statuten van de vereniging. Die kun je online vinden of opvragen bij het bestuur. Meestal kun je jouw opzegging het best schriftelijk aan het bestuur doorgeven.

Telefonisch opzeggen verplicht?

Zoals gezegd, mag je volgens de Wet Van Dam altijd op dezelfde manier opzeggen als je een abonnement hebt afgesloten. Telefonisch opzeggen is dus niet verplicht. Wel is het belangrijk dat je genoeg informatie aanlevert om de opzegging te kunnen verwerken. Zo heeft de Postcode Loterij bijvoorbeeld je lotnummers nodig, anders kun je je deelname niet stopzetten. Ook het IBAN waarop de incasso plaatsvindt en je eigen IBAN zijn nodig om een opzegging door te kunnen voeren.

Bekijk ook: Bankgiro Loterij of Postcodeloterij opzeggen? Zo doe je dat.

Je hoeft dus niet zo’n lastig telefoontje te plegen. Zorg er alleen wel voor dat jouw verzoek tot opzegging volledig is. Daar helpen wij je graag een handje bij. Alle informatie die we van je nodig hebben, kun je kwijt in stap 1 als je een opzegbrief opstelt. Het adres van de organisatie hebben wij al in de brief gezet. Zodra je jouw gegeven hebt ingevuld, is ie klaar voor verzending.

Online opzeggen in 2 stappen

Bij 123opzeggen kun je ieder abonnement online opzeggen. Zoek het abonnement op dat je wilt stopzetten en vul een paar gegevens in om de opzegbrief te personaliseren. Liever geen post meer ontvangen van de organisatie? Dan kun je dat ook meteen aangeven. De verzendklare brief kun je gratis downloaden óf door ons laten versturen. Voor een kleine vergoeding zorgen wij ervoor dat jouw opzegbrief zo snel mogelijk op de post gaat. Zodra de opzegging is verwerkt, krijg je daar een schriftelijke bevestiging van. Zo heb je direct een bewijs van opzegging, die je bij telefonisch opzeggen niet krijgt en ben je snel en eenvoudig van je abonnement af.