Hoe moet ik abonnementen opzeggen (en waarom)?

Hoe moet ik abonnementen opzeggen (en waarom)?

16 september 2021

Een lidmaatschap op je favoriete tijdschrift. Een donatie waarmee je dat goede doel maandelijks trouw steunt. Een deelname aan een loterij die je soms een paar euro oplevert. Allemaal abonnementen waarvoor je maandelijks (jaarlijks) moet betalen. Gemiddeld hebben we er elf per huishouden. Laten we die eens onder de loep nemen. Zijn ze eigenlijk wel allemaal even nuttig? En zo niet: hoe moet je een abonnement opzeggen?

Onnodige abonnementen

Abonnementen zijn helemaal van deze tijd. Waar kun je tegenwoordig geen abonnement op krijgen? Scheermesjes, wc-papier, sokken, verse kaas… Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het iedere maand tot aan je deur laten bezorgen. Nu vinden wij het zelf ook erg handig wanneer we een week lang niet hoeven te bepalen wat we gaan eten, maar niet ieder abonnement is volgens ons even zinvol. Uit onderzoek blijkt bovendien dat we slecht zijn in het schatten van aantal abonnementen dat we hebben afgesloten. Geen slecht idee om eens te onderzoeken of jij geen onnodige kosten maakt.

Hierop hebben de meeste Nederlanders een abonnement:

  1. Internet, tv en bellen: 85 procent
  2. Telefoon + internet: 76 procent
  3. Streamingdiensten: 47 procent
  4. Loterijen: 45 procent
  5. Tijdschriften: 41 procent

Waarom telecom opzeggen?

Voor internet, tv en bellen zijn we dit jaar bijna allemaal meer gaan betalen – met uitzondering van klanten die de duurste abonnementen hebben. KPN verhoogde de prijzen voor bijna alle abonnees en ook de tarieven van Ziggo gingen in 2021 omhoog. Voor veel klanten is dit een reden om naar andere mogelijkheden te kijken.

In plaats van een alles-in-één-pakket gaan meer en meer consumenten bijvoorbeeld voor een telecomabonnement met alleen internet. Vooral jongeren en hogeropgeleiden sluiten zulke internetabonnementen af, zonder tv en bellen dus. Vast telefoneren doen jongeren amper nog en streamen wordt steeds meer de norm.

Kun je toch nog geen afscheid nemen van die vertrouwde tv-buis? Speur dan het internet af naar voordelige pakketten en bedenk goed welke zenders je wilt ontvangen. Ziggo maakte bijvoorbeeld eerder dit jaar bekend dat Formule 1 per maart 2022 niet meer te zien is bij de aanbieder. Het is nog afwachten welk effect dat zal hebben op het klantenbestand van de aanbieder.

Overstappen of opzeggen streamingdienst

Met Netflix, Disney+, Amazon Prime, Videoland en NPO Plus zijn er in Nederland genoeg mogelijkheden om te streamen. Geen wonder dat steeds meer mensen betalen voor meerdere streamingdiensten. Toch liever niet voor verschillende abonnementen tegelijk betalen? Of is jouw favoriete Netflix Original serie ten einde gekomen? Dan kun je ook gewoon overstappen naar een andere dienst. Er gaat een wereld aan nieuwe films, series en documentaires voor je open!

Bekijk ook: Abonnement beu? Zo moet je Videoland opzeggen.

Waarom je deelname aan een loterij opzeggen?

Geld maakt misschien niet gelukkig. Maar, een hoofdprijs winnen in de loterij? Voor velen van ons klinkt dat toch als muziek in de oren. Stiekem weten we best dat de kans om stinkend rijk te worden heel klein is, maar toch kunnen we het niet laten om mee te spelen. Nederlanders geven jaarlijks meer dan een miljard euro (!) uit aan loterijen. Ben jij na al die jaren trouwe dienst aan de BankGiro Loterij of Postcode Loterij nóg geen miljonair geworden? Je kunt ook altijd je deelname aan een loterij opzeggen.

Verder lezen: Bankgiro Loterij of Postcodeloterij opzeggen? Zo doe je dat.

Waarom datingsites of datingapps opzeggen?

De één zit dag in dag uit driftig op Tinder te swipen, de ander geeft Lexa Ourtime de voorkeur. Online daten is ontzettend populair – in het bijzonder tijdens de coronacrisis. Zo populair dat we de risico’s van online dating soms over het hoofd zien. Op het gebied van privacy scoren nog veel platforms een onvoldoende. Zo blijkt onder andere dat sites en apps onverantwoord omgaan met vertrouwelijke informatie.

Meer lezen: Online dating populair tijdens coronacrisis, maar ook gevaarlijk

Overstappen van energieleverancier

Over het gas, water en licht dat je thuis gebruikt, bestaan nog veel misvattingen. Leveranciers willen je natuurlijk niet kwijt als klant, dus wordt overstappen zoveel mogelijk ontmoedigd. Maar wat veel afnemers niet weten is dat switchen juist voordelig kan zijn. Het is dan ook een fabeltje dat trouwe klanten het goedkoopst uit zijn. Waarom nog meer overstappen? Omdat niet iedere energieleverancier zo groen is als ze zelf zeggen. Veel aanbieders blijven helaas nog aan ‘greenwashing’ doen.

Ook interessant: Overstappen energieleverancier: de fabels en feiten

Maak het overzichtelijk

Zet eerst eens op een rijtje wat je maandelijks aan vaste lasten hebt. De app van je bank heeft waarschijnlijk wel zo’n optie. Deel vervolgens de kosten in en geef ze een prioriteit: noodzakelijk, belangrijk, minder belangrijk of onnodig.

Een voorbeeld:

Gas, water en licht zul je waarschijnlijk onder noodzakelijk willen scharen. Internet, bellen en tv zijn voor de meeste mensen belangrijk. Je lidmaatschap op de Donald Duck misschien iets minder. En dat abonnement waarmee je elke maand vrolijke sokken in de brievenbus krijgt? Prima als je iedere maand een nieuw paar nodig hebt, maar onnodig als je kledingkast uit begint te puilen.

Hoe moet ik mijn abonnement opzeggen?

En? Heb je besloten om een of meerdere abonnementen de deur uit te doen? Daarvoor hoef je gelukkig niet afzonderlijk ieder product of iedere dienst af te gaan. Wel zo fijn, want de manier van opzeggen kan per bedrijf nog wel eens verschillen. De een wil dat je belt, terwijl de ander liever een mail of brief ontvangt. Bij 123opzeggen regel je alles op dezelfde manier, op een centrale plek. En dat slechts in vier stappen:

  1. Zoek je abonnement op in de zoekbalk of bij de categorieën.
  2. Vul je gegevens in om je persoonlijke opzegbrief aan te maken.
  3. Download de brief en verzend ‘m zelf óf kies een verzendmethode.
  4. Druk op ‘Verstuur mijn opzegging’ en jouw brief wordt zo snel mogelijk verzonden.

Zodra je opzegging is verwerkt, krijg je van de aanbieder een schriftelijke bevestiging. Per mail of brief dus. Zo ben je snel van je ongewenste kosten af en kun je beginnen met sparen!